Lewis Pruneau

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Lewis Pruneau

Inlägg av Lennart 12 »

En av det stora och tongivande modellbyggarna , har gått ur tiden 77 år gammal. Lewis Pruneau, en fantastisk modellbyggare, som var en av mina inspirations källor en gång.//Lennart
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Lewis Pruneau

Inlägg av Plasticbattle »

Lennart 12 skrev: 15 sep 2021, 17:45 En av det stora och tongivande modellbyggarna , har gått ur tiden 77 år gammal. Lewis Pruneau, en fantastisk modellbyggare, som var en av mina inspirations källor en gång.//Lennart
Can only agree Lennart. Don´t think it is just a matter of what he did - it is when he did it. It feels like anything is possible today with aftermarket, tools, 3D printing, subject choice, materials, etc - but when one sees what he did, in a time where availability was nothing like today, it really puts some perspective on his work. He was and is still a huge inspiration for me. His super diorama work influenced me coming in to the hobby 20 years ago and still does today. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Lewis Pruneau

Inlägg av Lerxzt »

Trista nyheter. En legend helt klart. Har super dioramas boken i hyllan och det är helt klart dags att läsa den igen. Hans titthål dios går inte av för hackor och det är helt otroligt vilken kvalité och påhittighet som han uppvisade. En riktig konstnär.

Nu med all aftermarket o.dyl. som finns tillgängligt är det lättare att få till nåt, men nåt lika bra är bara att glömma..

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Lewis Pruneau

Inlägg av SvenYoung »

Väldigt tråkiga nyheter, han var en av mina stora hjältar på tiden det begav sig, hans dioramor var (och är fortfarande) helt makalösa.

Hans mästerverk inspirerar mig än idag.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Lewis Pruneau

Inlägg av Lurifax »

Plasticbattle skrev: 15 sep 2021, 18:23 Can only agree Lennart. Don´t think it is just a matter of what he did - it is when he did it. It feels like anything is possible today with aftermarket, tools, 3D printing, subject choice, materials, etc - but when one sees what he did, in a time where availability was nothing like today, it really puts some perspective on his work. He was and is still a huge inspiration for me. His super diorama work influenced me coming in to the hobby 20 years ago and still does today. :shock: :shock:
Precis min tanke också. Pruneau var en av pionjärerna som jobbade med det som fanns att tillgå. Utbudet av figurer, extrautrustning, och detaljeringstillbehör var betydligt mindre på 80-talet då han gav ut sina första böcker. Han visade vad som var möjligt att göra. Lite som Van Halen gjorde inom ett annat område.

Även om Shep Paine och Verlinden var större inspirationskällor för mig så rankar jag ändå Pruneau som en av de stora pionjärerna.
holst

CU@C4
Skriv svar