Ens mojo.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Ens mojo.

Inlägg av Snussugen »

Joakim Hultman skrev: 19 sep 2021, 19:21 Du ser! Den där ser väldigt lovande ut tycker jag. Hade varit väldigt synd om den hamnat i skräpkorgen.
magnusf skrev: 19 sep 2021, 20:39 Den där blev ju riktigt fin! Och inte bara det, den blev KLAR vilket har ett värde i sig! Vad gäller färgavskrapet så tycker jag det ser helt lysande ut, det är något som jag själv har väldigt svårt att få till!

Vad kommer näst i bygglistan?

Hälsningar

Magnus
Björn B skrev: 19 sep 2021, 21:26 Den hårdaste kritikern ar en själv.
Man har en bild i huvudet om hur det ska bli och känner till all felen man lyckats åstadkomma. Dom enda som eventuellt kommer upptäcka dom förutom en själv är domarna om man ställer ut i en tävling.
Jag tycker at den ser bra ut.
Janne.S skrev: 19 sep 2021, 22:27 Som Björn säger,
Jag brukar ha en period efter jag byggt något när jag inte tittar på modellen just för att jag är medveten om alla misstag....men efter ett tag glömmer man dom och jag kan njuta av modellen
Oj, tack allesammans. Vad roligt att ni tycker om den! Jag kanske inte har den mest hälsosamma inställning till den just nu, ser bara misstagen jag gjort under byggets gång. Men utöver det så är det ett rätt bra resultat, det inser jag nu. Tack så mycket för kommentarerna och visdomsorden.

För de som undrar, chippningen fick jag till med lite bordssalt. Vänster vingrot maskerades av helt för ommålning eftersom det var den som var bortom all annan slags räddning. Primad med Tamiyas XF-16, sen duttade jag på lite varmvatten här och där, strödde salt på de våta fläckarna, ruskade av överflöd, lät torka... och sprutade sedan brunt på det. Sen penslade jag bort saltet med en styv pensel.

Bild

Höger vingrot orkade jag inte måla om, så körde samma teknik fast typ.. baklänges. Kletade på varmvatten och massa salt där jag inte ville ha chippning. Föste runt det lite med en våt pensel en stund tills det såg vettigt ut. Sprutade XF-16 på det. Resultaten blev över förväntan.

Bild

Så ja, ibland är det väl bra att experimentera lite, antar jag. :D

Magnus - nästa modell tror jag faktiskt blir tyskt. Tamiyas tvåsitsiga Dornier Do-335 i 1/48. Myrsloken! Vill minnas att jag köpte modellen från någon här på IPMS för några år sedan, t.o.m.
Live & let dry.
Skriv svar