Golvpolish - några nybörjarfrågor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Matajen »

Jag har förstått att många använder golvpolish som blanklack och detta leder mig till några frågor:
  • Varför använder man golvpolish istället för hobbylack? Är det bättre eller bara billigare?
  • Sprutar man golvpolish med sin airbrush?
  • Jag antar att det inte finns matt golvpolish så för slutfinish får man använda någon mattlack från någon hobbyleverantör, eller?
  • Till sist - vilket märke är bäst och tillgängligt i handeln?
Jag har googlat lite på detta, men jag har haft svårt att hitta ett samlat svar kring detta, så det vore intressant att höra vad ni säger om detta.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Lurifax »

Jag använde golvpolish för typ 20 år sedan. Men bara som underlag där jag satte på dekaler. Polishen blir helt riktigt blank. Jag har aldrig sett någon matt golvpolish. Eftersom polishen är väldigt lättflytande går det bra att lägga på den med pensel. Köra den i sprutan skulle jag inte våga.

Och det är det som är kruxet med golvpolish, ful-thinner, skokräm, bikarbonat och balsamicovinäger. De är inte avsedda för modellbygge. Jag kan inte vara säker på hur de reagerar. Tillverkaren kan ändra ingredienserna när som helst och tillsätta något som är bra för skor, golv och mat men katastrofalt för modellbygge. Därför använder jag numera bara fin-lack och fin-thinner som jag köper på internet.

Om du ändå vill pröva golvpolish (som kanske fungerar ypperligt) så använde jag Johnsons. En blå flaska. Dock vet jag inte om den finns i handeln längre.

Prövar på en liten testmodellmodell först. :)
holst

CU@C4
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Horrocks »

Matajen skrev: 13 sep 2021, 16:56 Jag har förstått att många använder golvpolish som blanklack och detta leder mig till några frågor:
  • Varför använder man golvpolish istället för hobbylack? Är det bättre eller bara billigare?
  • Sprutar man golvpolish med sin airbrush?
  • Jag antar att det inte finns matt golvpolish så för slutfinish får man använda någon mattlack från någon hobbyleverantör, eller?
  • Till sist - vilket märke är bäst och tillgängligt i handeln?
Jag har googlat lite på detta, men jag har haft svårt att hitta ett samlat svar kring detta, så det vore intressant att höra vad ni säger om detta.
Det är dels billigt, men det är också bättre än många professionella klarlacker. Det är också rel snällt mot underlaget och skyddar bra. De alternativ som jag tycker är bättre är dels Gunze GX100 utspätt med deras levelling thinner och Tamiyas klarlack X-22. Jag har testat bl a AK:s och MIG:s men de var helt hopplösa -kändes mjuka även efter en vecka. En annan fördel är att det doftar gott. Jag kör enbart med Airbrush - späder med avjoniserat vatten med lite Ajax fönsterputs i och sprutar flera tunna lager.

Nackdelen är att det är känsligare för torktiden innan man lägger på t ex dekaler - jag brukar väntar minst 3 dagar för säkerhets skull. Jag har haft problem någon gång när jag använt sludge wash, där denna fastnat i ytan och inte gick att torka bort. Den har också en tendens att kladda i sprutan, så rengöring direkt efter är viktigt.

Som mattlack får man använda något annat. Budgetalternativet är väl den som säljs på Panduro (Ocean Matt varnish). Jag kör med den eller Tamiyas eller AK:s Ultramatte (om jag vill ha ngt som är riktigt matt).
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Spad16 »

Johnson Hårdglans som det heter på Svenska, verkar att ha bytt namn till Pledge hårdglans, och är numera mjölkig. Det borde vara OK, för farsans gamla flaska med hårdglans som jag ärvde är också mjölkig, men det torkar stenhårt och transparent. Jag ska försöker att få tag i Pledge, för det börjar sina i mina gamla flaskor. Grejen med golvpolish är att det flyter ut på ett sätt som ingen annan lack gör, och tål allting bara det får torka 24 timmar. Det går att spruta, men bara om man har bra koll på hur man gör rent sprutan, dvs. demontering och ultraljudstvätt. Bättre att penselmåla med en bred pensel, och man ska göra det fort, men ändå försiktigt så att man inte får bubblor, försök inte att "göra om" med mer Johnson, det blir inte bra. Vänta till det torkat, så ser det mycket bättre ut. Det går att ta bort med ajax fönster tvätt, om man inte väntar för länge. Det går att blanda med Tamiya mattgörare (om nu det finns kvar?) , men jag gör det inte, bättre att spruta med vanlig matt klarlack. Jag använder Johnson på 1/72 flygplan som är halvblanka, eller blanka, jag bygger gärna racers, där passar Johnson. Man kan få dem halvmatt mha. fint stålull. Som blanklack före dekaler är Johnson perfekt, och även att doppa huvar i. Det är ganska svårt att lära sig, men värt besväret, för finishen blir utomjordligt!
Googla johnson eller Klear floor polish, så kan Du läsa mer
/Neil
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Björn B »

Jag har inte haft någon lycka med den då det slutat med krackelerad lack.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Plasticbattle »

Lurifax skrev: 14 sep 2021, 07:51 Om du ändå vill pröva golvpolish (som kanske fungerar ypperligt) så använde jag Johnsons. En blå flaska. Dock vet jag inte om den finns i handeln längre. Prövar på en liten testmodellmodell först. :)
I have used Johnsons floor polish for years. It was often recommended and easily available when I got into modeling. It works. I usually spray Tamiya thinned with isopropranolol and then went over to T-röd as thinner for the first 10-15 years. Never had any issues. This last 6/7 years I thin with Mr. Color thinner. No difference. Johnssons sprays beautifully from the air brush and self levels. Can be brush painted on as well, but have only done this on very small areas. I use it mainly for decals - before and after, so can spray from different angles and it covers the carrier lines and looks painted on. Most of what I do after this is oil and enamel based - both thinned with Humbrols enamel thinner. Have never experienced cracked paint and have models ranging back almost 20 years - all done the same way. Heard it mentioned that it can turn yellowish with years - haven't seen this either.
I have half a bottle left and would really love to get another one - but cannot find the pledge (new name) equivalent.
Image of bottle below
95631290_1323380371181300_2655101945768837120_n.jpg
95631290_1323380371181300_2655101945768837120_n.jpg (474.75 KiB) Visad 21725 gånger
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Spad16 »

Jag håller med Dig Frank, Johnson hårdglans is da shit. Det har aldrig gulnat. Inte heller har jag haft några problem med krackerlering, möjligen ihop med Tamiya färger när jag använde dom förr, men då hade jag för tjocka lager, och det är 40 år sen. Jag försökte med ajax som förtunning en gång, det funkade inte. Vanlig vatten funkar. En annan användningsområde, som jag har glömt att nämna, är att jag numera blandar vallejo färg med vallejo thinner, och ett par droppar golv-polish, det flyter ut väldigt tunnt och vackert, man får dock spruta några lager, med mellan slipning, men vilken finish man får.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Lurifax »

Här finns onekligen en nisch för kreativa modellföretag som Ammo och AK-Interactive. Att köpa in Johnson eller Pledge badkarsvis och sedan sälja den i småburkar med 1000% påslag! Jag fattar inte varför de inte redan gjort det.

Jag skämtar såklart lite men samtidigt verkar det finnas ett behov av en bland lack som flyter ut fint och som torkar och gör ytan hård. Jag använde som tidigare nämnts Johnsons som underlag och försegling för dekaler och det fungerade bra. Jag kunde lägga på det med pensel vilket innebar att man slapp ta fram sprutan med allt vad det innebär. Och kollar jag på modellerna jag använde Johnsons på så har de inte gulnat.

Man skulle kanske pröva lite igen ... men då måste man få tag på fin-polish och inte köpa ful-polish på internet som man måste sila genom en strumpa ... :D
holst

CU@C4
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Snussugen »

Vill minnas att Humbrol har en produkt som ger resultaten ni pratar om. En klarlack som är väldigt tunn och flyter ut fint, pensla på går alldeles utmärkt. Tror man behövde 2-3 lager för att den skulle bli riktigt högblank dock. Ingen som provat den?

Bild
Live & let dry.
Falken
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 okt 2014, 12:46
Namn: Robin Falkenhem

Re: Golvpolish - några nybörjarfrågor

Inlägg av Falken »

Johnsons golvpolish funkar utmärkt till klarlack samt att doppa huvar i. Jag har kört det i många år med AB.
Lägger man på för tjockt så krackelerar det, bara tunna lager.
Man bör förtunna det lite annars är det lätt att det blir för tjocka lager om man sprutar, och när man doppar huvar kan det annars ge tjocka lager och "vågmönster". Jag har alltid förtunnat med Ajax, funkat kanon.

Men, sedan jag börjat använda Alclad Aqua Gloss Clear (förtunnad med Gunze Levelling Thinner) har golvpolishen stått oanvänd.

https://www.rebell.com/aqua-gloss-18774.html
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Skriv svar