Tamiyas flat clear

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Tamiyas flat clear

Inlägg av Snussugen »

Sprutade precis ett lager med denna klarlack på min Spitfire i 1/48. Men modellen ser så.. dammig? Ut. Det blev även ett par konstiga vita fläckar här och där, begriper ingenting alls. Vad gör jag för fel? Använder en Badger Crescendo airbrush, runt 25 psi. Spär med t-röd. Deras blanka klarlack betedde sig inte på det här viset.

Bild

Bild
Live & let dry.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tamiyas flat clear

Inlägg av Lurifax »

Måla mattlack är det svåraste man kan göra i min mening.

Förmodligen har du lag på i för tjocka lager. Mattlack är mycket känslig för tjocka lager. Med tjock lager menar jag tunna lager men ändå för tjocka för mattlack. Sen är jag osäker på "Flat clear". Det är lacken förmodar jag. De hade/har även en "Flat base" som inte är en lack i sig utan en tillsats till blanka färger som gör dem matta (om jag minns rätt).

Sen är mitt universaltips att undvika saker som rödsprit eller ful-thinner från Claes Olsson. Jag kör alltid fin-thinner, dvs tillverkarens egen produkt som är avsedd för ändamålet. Säkert 1000% dyrare. Men jag tycker det är värt det. Och ändå blir det ibland skit av det när jag mattlackar.

De finns betydligt kunnigare personer här. De kommer säkert att fylla på med med information.

F ö en snygg Spit.
holst

CU@C4
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Tamiyas flat clear

Inlägg av Horrocks »

Tamiyas mattlack tycker jag normalt är den mest lättanvända, men som nämnts är det flera tunna lager som gäller. Jag kör med lågt tryck och rel långt avstånd och snarare "dammar" på den än sprutar på den. Sen har jag varit med om att det blivit lite flagor i burken som orsakat problem. Däremot kör jag enbart fulförtunning som T-röd med Tamiya.
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiyas flat clear

Inlägg av Snussugen »

Lurifax skrev: 13 sep 2021, 07:50 Måla mattlack är det svåraste man kan göra i min mening.

Förmodligen har du lag på i för tjocka lager. Mattlack är mycket känslig för tjocka lager. Med tjock lager menar jag tunna lager men ändå för tjocka för mattlack. Sen är jag osäker på "Flat clear". Det är lacken förmodar jag. De hade/har även en "Flat base" som inte är en lack i sig utan en tillsats till blanka färger som gör dem matta (om jag minns rätt).

Sen är mitt universaltips att undvika saker som rödsprit eller ful-thinner från Claes Olsson. Jag kör alltid fin-thinner, dvs tillverkarens egen produkt som är avsedd för ändamålet. Säkert 1000% dyrare. Men jag tycker det är värt det. Och ändå blir det ibland skit av det när jag mattlackar.

De finns betydligt kunnigare personer här. De kommer säkert att fylla på med med information.

F ö en snygg Spit.
Tack för svaret & komplimangen. Alltid tyckt mattlack varit lättast, åtminstone Humbrols på glasburk. Matt cote. Det kan jag spruta över vad som helst med perfekta resultat. Det är först nu när man försöker konvertera till färg som doftar mindre som problemen börjar hopa sig. Det är synd att tamiyas mattlack är så petig, och så blir den inte ens riktigt matt.

Får se om jag kan våtslipa de underliga vita fläckarna och köra ett ännu tunnare lager än förut. Annars får det bli Humbrols matt cote i fortsättningen.

Tamiyas flat base har jag redan gjort misstaget att missta för mattlack. Min stackars Ural 1/35 lastbil fick målas om helt, såg ut som den varit ute i snöstorm. :D Det gör man inte om i första taget...
Horrocks skrev: 13 sep 2021, 09:16 Tamiyas mattlack tycker jag normalt är den mest lättanvända, men som nämnts är det flera tunna lager som gäller. Jag kör med lågt tryck och rel långt avstånd och snarare "dammar" på den än sprutar på den. Sen har jag varit med om att det blivit lite flagor i burken som orsakat problem. Däremot kör jag enbart fulförtunning som T-röd med Tamiya.
Jo, ska prova med ännu tunnare lager, damma på den som du säger. Se om det blir bättre. Tack för tipset.
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Tamiyas flat clear

Inlägg av magnusf »

Fler tips: har du provat att ta en styv pensel och försöka borsta bort de vita fläckarna? Har funkat för mig som råkat ut för samma sak!

Vad gäller graden av matthet så har jag själv gått från tokmatt till lite mer "satin" under mina år som modellbyggare, det är en smaksak men om man gillar det så har det den stora fördelen att det är lättare att åstadkomma :) ! Om du kan tänka dig en ytterligare lite blankare finish än vad du fick på Spitfiren så prova att ha i LITE blanklack i blandningen, kanske 10% eller så, och se om det hjälper mot dammigheten.

Ge det någon chans till, annars får du kanske leva med att just lackningen luktar lite illa, jag brukar alltid råda folk att hålla fast vid något som funkar men jag förstår också att det kanske inte alltid är läge att slabba runt med lösningsmedel...

Hälsningar

Magnus
Snussugen
Inlägg: 803
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Tamiyas flat clear

Inlägg av Snussugen »

Tack för tipset, Magnus. Ska ha en styv pensel i åtanke nästa gång vita fläckar uppstår. Nu räckte det med att jag våtslipade bort dem, och körde ett sånt där supertunt lager från långt avstånd i flera pass. Ytfinishen blev betydligt bättre, betydligt mer... enad? Jämn. Konstant. Men den känns lite som sandpapper nu istället, haha. När det torkat ordentligt så våtslipar jag nog lite till och kör ytterligare ett pass där jag såg en skavank. Sen får det räcka.

Jag gillar verkligen finishen nu, och kommer antagligen fortsätta köpa Tamiya flat clear framöver eftersom det är lätt att använda, knappt luktar något, och det är även lätt att göra rent airbrushen efteråt. Humbrol matt cote i all ära, men den tar så fasligt lång tid på sig att torka. Klibbtorr i flera veckor. Och det är även när man kört s.k. "fin-thinner", Humbrols egna.
Live & let dry.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Tamiyas flat clear

Inlägg av Lurifax »

Kul att höra att det löst sig och att du är nöjd med resultatet. :D
holst

CU@C4
Skriv svar