Svenska fordon, kamouflage färger?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Svenska fordon, kamouflage färger?

Inlägg av Björn B »

Det levererades ju en del material från Tyskland runt1939-40. Jag misstänker att dom levererades i den tyska grå färgen men vad kan man tro om färgen på dom i Sverige? Total ommålning eller behölls dom gåe eller kanske kamouflagemålad med den tyska grå i botten?
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Svenska fordon, kamouflage färger?

Inlägg av Johan i Hok »

Det här är ett ämne där jag måste erkänna att ju mer jag studerar det ju mer osäker i mina uttalanden blir jag.
Kort sagt skulle jag vilja svara frågan med "ja, sannolikt helt rätt".
Jag tror personligen att alla alternativen kan ha förekommit. Fordonen borde ha målats om då camouflagemålningen infördes, men till exempel Klöcknern på Miliseum har nog varit grå hela tiden. Det som är lite tankeväckande är att den har en svensk hytt (om jag minns rätt), så kanske målade man över den tyska grå med svensk fältgrå i detta fallet. Vad jag förstår så gick denna bil som ingenjörsfordon hela tiden, och var kanske inte lika prioriterad som ett fordon i "första linjen".
För att ta ett annat ,"icke-tyskt", exempel så målades några pansarbilar m/31som gick upp till norska gränsen i camouflage med blank alcro-lack enligt uppgift.
Den första tiden under beredskapen var det dessutom fältgrå som gällde. Nu kan jag minnas fel, men jag tror att den första officiella instruktionen för camouflagemålning kom samma år som de militära registreringsskyltarna, 1941. Innan dess hade det ju mest handlat om att måla om från en grå till en annan grå, vilket ju verkar lite småkorkat.
Camouflageinstruktionen som kom var också ganska "luftig" i sin karaktär. Det var långt i från några stenhårda "gör exakt så här" instruktioner. Jag kan rota runt och se om jag hittar mitt ex och se vad den säger.
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Svenska fordon, kamouflage färger?

Inlägg av Johan i Hok »

Hej Björn!
Efter mycket letande så hittade jag " Anvisningar för maskeringsmålning av krigsmateriel vid arme'n", 1941 års upplaga. I den beskrivs hur man ska måla med de maskeringsfärger som i allmänhet används, dvs svart, gul, grön och brun.
Det intressanta i det här fallet kommer i punkt 16: " Den färg, som materiel av trä och metall tidigare har, t e fältgrått, kan -under förutsättning att ytan är matt eller mattgöres- lämpligen ingå som en färg i fläckmönstret och därför fläckvis lämnas bar."
Det ger kanske inte ett entydigt svar att så här såg det ut, men lite grått i maskeringsmålningen är i alla fall inte fel!
Man påpekar i nästa punkt att "Den alltför ljusa färg (urblekt grått) som äldre materiel i väv i regel företer.." skall målas om. Mindre saker i enfärgat medelmörka och större ( typ presseningar och skyddstak) skall mönstermålas.
Hoppas det kan vara till någon ledning!

Johan i Hok
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska fordon, kamouflage färger?

Inlägg av Björn B »

Tack för svaret. Det verkar som jag inte gjorde helt fel när jag la på kamouflagefärger på kapellet när jag byggde en Klöckner.
Skriv svar