Måla instrumentpanel?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Måla instrumentpanel?

Inlägg av Matajen »

Jag har en liten nybörjarfråga. Hur målar man en instrumentpanel? Brädan ska vara svart och ringar runt instrumenten silverfärgade. Det är stört omöjligt att få det snyggt för mig. Finns det några bra tips och tricks? Jag har försökt torrborsta med silver så att det bara ska hamna på de upphöjda kanterna, men har inte riktigt lyckats med det heller.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Torrborstning är en teknik jag fortfarande använder på instrumentbrädor även om det i dag finns en hel del olika "färdiga" produkter typ målad fotoets eller 3D print dekaler.

Det krävs lite träning och en bra pensel. Ibland använder jag tandpetare istället för pensel om jag ska måla knappar eller liknande. Jag brukar droppa lite färg på en tom och ren mjölk kapsyl som är en gratis "färgpalett. Jag länkar till en artikel om torrborstning.

//Nicklas

http://www.arcair.com/tnt1/001-100/TnT0 ... rd/00.shtm
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av jonaszett »

Gör som jag ..... fuska!!!
Börja med silver(eller grå/vit) två lager sedan ett tunt lager mattsvart.
Sedan när allt torkar skrapar du försiktigt bort det svarta med en vass skalpell/hobbykniv där du vill ha silver.
Mycket lättare att få till bra med ett styvt blad än en spretig pensel
Z
Proosen
Inlägg: 432
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:56
Namn: Niclas Proos
Ort: Falun

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av Proosen »

En variant på Jonas tips är att måla silver med en lackfärg och sen svart med en vattenbaserad färg.
Då kan man tvätta bort det svarta på ringarna med t ex T-röd på en tops utan att silverfärgen åker med.

/Niclas
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av magnusf »

Och ett tips ytterligare här: silver är svårt att torrborsta, pigmenten far runt och hamnar lite överallt tycker jag! Jag skulle blanda till en ljusgrå färg istället, nästan vit, att torrborsta med. Tror det duger fullt tillräckligt som silver-lookalike!

Och ja, jag vet att torrborstning betraktas som omodernt men jag står för att jag gillar det :) !

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag brukar torrborsta med Humbrol 53. Mörk metallic-färg som inte är riktigt lika avslöjande om man råkar borsta på lite för mycket.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av Matajen »

Tack för många bra tips! Jag fick till ett acceptabelt resultat med torrborstning, men håller med om att silver inte var det lättaste att borsta med. Sen fick jag bättra med lite svart. Då fick jag förstås lite svart där jag skulle ha silver, men tog en tandpetare och gnuggade fram silvret igen. Så lite av en kombo av alla ovanstående förslag.

Så är torrborstning omodernt? Gäller det generellt eller specifikt för instrumentbrädor?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av magnusf »

Mattias! Generellt ute! Finns modellbyggarpoliser som kan HÖRA ljudet av en spretig borste över upphöjda detaljer på flera mils avstånd. Tar de dig på bar gärning så är du utestängd från bland annat Hyperscale och Hannants så borsta snabbt och göm penseln, som tur är hinner de sällan fram i tid...

Trams åsido, det är nog mest att vissa ser det som lite gammalt, typ från Verlinden-tiden och 80-talet. Jag gillar verkligen looken det ger på saker och ting samt enkelheten!

Hälsningar

Magnus
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av Matajen »

Tack för varningen, Magnus! Jag hade ju kunnat skämma ut mig ordentligt ;)

Vad har då ersatt torrborstningen, undrar jag?
Janne.S
Inlägg: 2418
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:13

Re: Måla instrumentpanel?

Inlägg av Janne.S »

Vet inte....jag torrborstar för fullt :)
Fast nog är det så att folk fuskar med eduards färdigmålat ett och det senaste är 3d printade instrument dekaler (som förvisso ser apsnygga ut)
Follow me on https://www.patreon.com/user?u=62899518 for earlier and better access to me and my work :D
Skriv svar