P-boggi

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

P-boggi

Inlägg av Björn B »

Är det någon här som sitter inne med information om P-boggin som gjorde att lastbilar kunde använda personbilsdäck bak under beredskapen.
Det finns några bilder och lite information i den här tråden: https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=158287
Alla bilder får jag inte upp automatiskt utan får högerklicka och öppna bilden. Den andra bilden uppifrån visar det hela bakifrån, En extra ram för den nya axeln men jag ser varken fjädrar eller stötdämpare. Istället ser det nästan ut som en torsionsfjädring. Tyckte först att det var underligt om det vore så men eftersom det är en extra axel och den ordinarie axeln med fjädring finns kvar kanske den extra inte behöver stötdämpare???
Har köpt på mig för många Volvobrandbilar så jag funderade på en lastbil med P-boggi av en. Tydligen hade Scania en fjädring som inte kunde konverteras till P.boggi. I huvudsak var det visst Volvo, Ford och GM bilar som fick detta.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: P-boggi

Inlägg av Lennart 12 »

Det var helt enkelt en hjälp ram med vanlig boggi, som bara hade drift på framaxeln, förmodligen utrustad med ordinarie fjäderpaket . Boggi konstruktionen var ju egentligen ett danskt patent, som senare konstruerades av Bl.a Rhyds i Virserum. Skillnaden var bara att på Scania och Volvos lastbilar satt fjäderpaketet mot drivaxelns undersida, och på Rhyds mot ovansidan. Inga av dessa konstruktioner hade ju lyft på boggin. Det kom ju över tid, det första var handpumpade, men det där vet du säkert redan ? Fråga hos grabbarna på forumet "Maskinisten" mycket möjligt att någon där har bilder skisser som kan hjälpa dig med det ? Hittade denna bild i hastigheten till dig, fabriksmonterad P boggi. //Lennart
Bild
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: P-boggi

Inlägg av Björn B »

I boken Alla våra lastbilar hittade jag denna beskrivning:
Boggiesystemet bestod av
1. En balansaxel kraftigt fäst i ramen.
2. En balansarm i vardera ändan av denna axel.
3. Hänken mellan balansarmarnas framända och drivaxelfjädrarnas baksida.
4. Nav för såväl driv som löphjul
5. 8 hjul för 6.00x16 däck

Det verkar ju som om ordinarie axel med fjädring var kvar och kompletterades med en ny axel.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: P-boggi

Inlägg av Lennart 12 »

Jo, precis så . Man monterade en extra axel bara. Att den ordinarie var kvar var ju för att man sedan kunde återställa till standard utförande igen, när tillgången på däck blev bättre. Har du kollat något kring det ryska tidiga GAZ lastbilarna ? De var ju tidigt ute med olika innovationer för boggi bilar. Om jag inte minns helt fel så fanns olika kopior av dem hos Ford, och hamnade även här i Skandinavien. Jag rotade lite kring det där, då jag byggde några Fryken" bilar en gång i tiden . Men du kan ju enkelt göra en förlängning, med en extra axel till din modell , och sätta fjädring endera uppåt på ramfästen, eller nedåt i en vagga.
//Lennart
Bild
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: P-boggi

Inlägg av Björn B »

Underbar bild. Just nu är nog största problemet att hitta 16" hjul i 1/72. Ett par Ford/GAZ AA i 1/87 är nog det närmaste jag kan komma på. Skulle väl ge lite större hjul av liknande utseende. Synd att Jordan's modeller inte finns längre.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: P-boggi

Inlägg av Lennart 12 »

Kul att du gillar bilden ! Har du kollat det där Reskit eller vad det heter ? Det finns ju hyfsat många små tillverkare av hjul och däck, även om det mesta är till flyg och militära terrräng fordon. Prova Googla dimensionen på däcken och så skala 1/72. Här är en sida .//Lennart

https://www.google.se/search?q=16%22+wh ... wgbS4qkoAM
Skriv svar