Färgproblem på modell.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Färgproblem på modell.

Inlägg av Fenix »

Jag sprayade en flygkropp med Tamiya TS-26 men på två ställen vägrade färgen att fastna det var bara små fläckar men runt fläckarna fastnade färgen snällt men fläckarna själva fastnade absolut ingen färg det är precis som om färgen hoppade över just de 2 ställena. Jag testa tvätta områden med diskborste och yes diskmedel men det hjälpte inte något förslag för vad jag kan göra för att fixa detta problem?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
F Porsche
Inlägg: 321
Blev medlem: 07 apr 2014, 10:30

Re: Färgproblem på modell.

Inlägg av F Porsche »

Verkar vara som så att du fått silikon på modellen.
Läs på betr vad som tar bort det.
Fick silikon på trägolvet hemma, några kilo av det finaste mjölliknande saltet för matlagning låg på golvet några dagar.
Jag testade och det fungerade, jag tror att saltet sög åt sig silikonet.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Färgproblem på modell.

Inlägg av Fenix »

Så här ser det ut:
https://imgur.com/a/GEpCDYF
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Färgproblem på modell.

Inlägg av Göran »

Hej

Förutom salt och ättika, så varför inte prova "mekanisk" rengöring i form av antingen den skarpa kanten på något hårt material som en stål- eller plastlinjal. Det torde ta bort "gummiflikarna" som syns på bilden. Sedan skulle jag själv slipa bort resten med ett 1000- 1500 kornigt sandpapper för att få en jämn yta.

Mvh
Göran
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Färgproblem på modell.

Inlägg av Fenix »

Tack för tips jag ska testa det.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Färgproblem på modell.

Inlägg av Fenix »

Göran skrev: 22 aug 2021, 18:24 Hej

Förutom salt och ättika, så varför inte prova "mekanisk" rengöring i form av antingen den skarpa kanten på något hårt material som en stål- eller plastlinjal. Det torde ta bort "gummiflikarna" som syns på bilden. Sedan skulle jag själv slipa bort resten med ett 1000- 1500 kornigt sandpapper för att få en jämn yta.

Mvh
Göran
Vad kan jag göra för att inte få dessa "gummiflikar" igen på kommande byggen?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar