F-14 TOMCAT LUCKA

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
spec32
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

F-14 TOMCAT LUCKA

Inlägg av spec32 »

På F-14 Tomcat finns det en lucka på båda sidor omedelbart bakom huvudställsschakten. På bilder kan man se att den hänger öppen. Den är fästad i överkant.
Finns det någon här som vet vad som döljer sig bakom luckan och varför den ibland är öppen?
GWH har luckorna som separata delar i sin F-14 byggsats men visar inte i instruktionen att den kan vara öppen.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-14 TOMCAT LUCKA

Inlägg av magnusf »

Är det luckan som slutar precis framför bukfenan du menar? Kollade i en bok och där står det att via den kommer man åt allt som ska göras "daily" på motorn, den stora luckan bakom denna är "weekly". Finns motsvarande luckor även på insidan av varje motorgondol. Det är alltså en del av motorn som syns innanför!

Hälsningar

Magnus
spec32
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: F-14 TOMCAT LUCKA

Inlägg av spec32 »

De luckor jag menar slutar en bra bit framför bukfenorna.
Tack för informationen.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: F-14 TOMCAT LUCKA

Inlägg av Anders.Edblad »

Kolla den här länken där har du massor av info.
Det finns ett eget avsnitt om "access panels".
http://www.anft.net/f-14/f14-detail.htm

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-14 TOMCAT LUCKA

Inlägg av magnusf »

Bra spanat Anders!

De luckor jag tänkte på är de som syns här: http://www.anft.net/f-14/f14-detail-panels-23.htm Båda är öppna här, trodde det var den högra i bild som frågan gällde från början!

Hälsningar Magnus
spec32
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: F-14 TOMCAT LUCKA

Inlägg av spec32 »

Tack för tippset om länken till F-14 sidan.
Luckorna jag menade är framför den stora luckan på bilden i inlägget ovan.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: F-14 TOMCAT LUCKA

Inlägg av magnusf »

Har du hittat din lucka eller famlar du fortfarande :) ? Den enda ytterligare lucka jag kan hitta är en relativt liten kvadratisk en som sitter bakom huvudställsstöttan men den sitter "undertill" så att säga och då stämmer inte din beskrivning att den är hängd i "överkant". OM det är den så är det i så fall anslutningen för "huffern" för motorstart! Då är det bara en röranslutning innanför.

Hälsningar

Magnus
spec32
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 jul 2012, 12:31

Re: F-14 TOMCAT LUCKA

Inlägg av spec32 »

Det har klarnat lite men vad som gjort att jag blev fundersam är att som jag skrev inledningsvis GWH (1-72)har dem som separata delar. Jag vet inte om de finns som separata delar i andra tillverkares byggsatser i större skalor.
På den eminenta webbsidan om Tomcat finns ingen bild på aktuell lucka men annars finns det mesta med.
GWH har också mer detaljerade huvudställ än andra byggsatser. T.ex. går det in en tapp i kroppsidorna från landställsbenen.
Något som jag inte hittat på andra byggsatser i 72-skalan och som är svår att se på foton.
Tack för inläggen och tippsen.
MVH/Sture
Skriv svar