Saab B18 landningsställ

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Saab B18 landningsställ

Inlägg av Pelle F »

Gott folk, jag håller på med en Kora B18B, men blir inte klok på hur landningsställena är tänkta att sättas ihop. Söker efter någon walkaround på nätet men hittar ingen. Finns det händelsevis någon som har bilder på dessa ställ?

/Pelle
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Saab B18 landningsställ

Inlägg av Stellan »

Letade lite snabbt men hittade inte specifika närbilder. Om du dock gör en sökning så får du ju upp en mängd bilder som i sig kanske visare närmare vad du är ute efter. Svårt att veta vad du vill ha.

http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... ab1808.jpg
https://www.aef.se/Flygvapnet/Bilder/T1 ... _1000p.jpg
Stellan Schroeder Englund
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Saab B18 landningsställ

Inlägg av Pelle F »

Schysst, tackar. Det jag mest söker, är vägledning om hur ställen ser ut inne i hjulhuset. Man kan förvisso ana lite på den första av dina länkar, men inte så jag kan se hela konstruktionen. Problemet med modellen är att byggbeskrivningen är rudimentär och en mängd smådelar är ritade på ett sådant sätt att det är svårt att förstå vinklar och exakta placeringar. Plus förstås att det saknas infästning för nästan alltihop i resinmodellen.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Saab B18 landningsställ

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jag tog en del bilder på renoveringsarbetet i mars 2008 (som fortfarande pågår antar jag) på Malmslätt. Kanske inte helt klockrena, men man ser lite grann i alla fall. Det är en brandsläckare (kopplad till motorutrymmet) belägen där i hjulhuset också:

Det fyrkantiga staget är inte orginal utan monterat för att en låsning/låsstötta saknas eller för att förstärka orginalet (fällstöttan) då det endera är i för dåligt skick eller någon del är demonterat för renovering.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har ganska mycket andra bilder från samma tillfälle också, men jag gissar flera andra har varit där och fotat så det är säkert inte unikt. Om du söker något mer specifikt kanske jag kan bistå. Här är några exempel:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Hälsningar
Robert
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Saab B18 landningsställ

Inlägg av bergwall »

Här är ytterligare några bilder från reservdelskatalogen via Anders Bask.

Huvudlandställ

Bild
Bild
Bild
Bild


Sporrställ

Bild
Bild

Det finns en del annat material från reservdelskatalogen också, därtill ritningar men dessvärre bara en bråkdel av allt som fanns till produktionen, mest sammanställningar så komplett måttsättning av tvärsektioner etc saknas om jag mins rätt.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Saab B18 landningsställ

Inlägg av Pelle F »

Å, tack så hjärtligt för allt detta, Robert. Det löser mina omedelbara problem. Vilken förträfflig källa till kunskap det finns i det här forumet.
/Pelle
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Saab B18 landningsställ

Inlägg av Johan Elvin »

Snyggt Robban.
Det finns flera av oss som kan ha nytta av detta när det väl kommer en modell av B 18 i 1/48.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar