Bästa spacklet för små mellanrum?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av acofm89 »

Hej!

Jag undrar över folks bästa tips gällande spackel för små mellanrum. Specifikt för att fylla igen panellinjer och dylikt. Jag testade det gamla hederliga Tamiya på tub, Mr Dissolved putty och Mr Surfacer 500, men alla krymper lite för mycket och lämnar kvar en fördjupning där linjen är, samt bubblor och "porer". Jag tänkte testa finspackel/spot putty för bilkarosser i och med att det inte krymper så mycket vad jag vet. Dock osäker på vilket fabrikat/specifik typ. Jag har sett folk på nätet använda 3M Bondo vilket verkar bra, men dessvärre inte verkar gå att få tag på i Sverige. Så jag är väl ute efter något motsvarande. Jag är också tacksam för tips om andra alternativ.

Tack på förhand!


Mvh,
Anders
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Urban Gardini »

Jag lägger mitt ord på Milliput då det inte alls krymper och är lätt att använda för lättare fyllning av oönskade linjer om man är lite vattning med det.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
jonaszett
Inlägg: 537
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av jonaszett »

Jag har i många år kört med
"HAGMANS Stålplast rapid filler"
Bild
Z
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av magnusf »

Jag använder mycket Hagmans enkomponents akrylspackel numera men tycker det kräver en viss mininistorlek på skavanken man vill fylla, är glipan för grund eller för liten så är det svårt att få spacklet att fästa och stanna kvar. Slipar man så försvinner allt spackel och det man vill fylla finns kvar! Det spacklet är väldigt likt de flesta vanliga enkomponentsspackel avsedda speciellt för modellbygge så det löser nog inte just det här problemet!

Mitt alternativ för "mikrosprickor" är superlim, lägger man på det med en spetsig tandpetare kan man peta ner det i springan genom att dra fram och tillbaka några gånger. Låter man det sedan lufttorka (kan ta några timmar) så är det kemiskt en plast och blir väldigt likt omgivande material.

Superlim är allergiframkallande men med ventilation och användning endast när det är nödvändigt så kan man begränsa exponeringen. För panellinjer som ska fyllas skulle jag absolut använda det!

Vad gäller Bondo så är jag nästan säker på att det är väldigt likt Hagmans akryl! Och just det ja, Hagmans brukar finnas på Mekonomen.

Hälsningar Magnus
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Mats Averkvist »

Det verkar som Hagmans har slutat att säljas/tillverkas.
Är det någon som har köpt nyligen och kan tipsa om butik?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Björn B »

magnusf
Site Admin
Inlägg: 3625
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av magnusf »

Tror det du länkar till är rätt spackel att döma av beskrivningen Björn!

Hälsningar Magnus
jonaszett
Inlägg: 537
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av jonaszett »

Om man tycker Hagmans fäster för dåligt kan man "grunda" med EA men då ökar också "eftersjunkningen" något.
Z
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Anders.Edblad »

Det här är mina favoritspackel för små glipor.
Spackel.jpg
Spackel.jpg (85.47 KiB) Visad 3755 gånger
Mr Paint lägger jag på med en tandpetare det är lättslipat och flyter ut bra, nackdelen är att det luktar pyton och är inget bra att andas in. Jag använder det i min sprutbox.
Spackel 2.jpg
Spackel 2.jpg (79.86 KiB) Visad 3755 gånger
Deluxe materials blandar jag ut med vatten och penslar på. När det torkat tar jag bort överflödet med en fuktig tops. Det är väldigt bra på ytor som är svåra att komma åt att slipa på. En annan fördel att det är helt luktfritt och enkelt att använda.

Anders E
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av ShogunBallistic »

Jag instämmer om Perfect plastic putty. Men jag har aldrig provat att pensla på det så det tänker jag prova omgående.

Just att man kan tvätta bort överflödigt spackel innan det torkat för mycket gör det väldigt lätt att använda.
Skriv svar