Bästa spacklet för små mellanrum?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Andre B. »

För att fylla skarvar som inte behöver slipas känner jag PPP fungerar bra. Men där jag känner att slipning är ett måste så är det typ PP 100 eller Humbrol enamel som gäller. Särskilt vingarna på Tamiya och Airfix mustanger så är enamel färg som sedan våtslipas bäst är min erfarenhet...

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Tomas Enerdal
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 dec 2020, 16:18
Namn: Tomas Enerdal

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Tomas Enerdal »

Vill man ha både stenkoll och fint slutresultat, särskilt på panellinjer, kan man göra streched sprue av byggsatsens plast. Limmas sedan på plats i panellinjen eller springan med flytande lim. Tar lite tid men eftersom det är samma material blir det inget ”sjunk” eller blåsor. Sedan kan man skydda omkringliggande detaljer med maskeringstejp när man slipar.
ShogunBallistic
Inlägg: 15
Blev medlem: 21 jun 2021, 20:26
Namn: Patrik Grundström

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av ShogunBallistic »

Jag köpte ett väggspackel på Byggmax för andra ändamål, men provade det på ett par byggen. Helt fantastiskt resultat, helt jämförbart med Deluxe Materials. Blandar det med vatten och målar på det. Går att slipa till en otrolig finish.

Och med tanke på att en tub på typ ett halvt kilo gick på några tior är det en väldigt bra investering.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Björn B »

För mig blev det tvärtom.
Jag kom inte överens med modellspacklet så jag använde det på väggen jag skulle tapetsera
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av hanfeh »

Har ett antal tuber med olika spackel och nu när det går åt en hel del till 5 st Siebel Si-204 (inte så bra passform) så märker jag att de har ganska olika egenskaper.
Hittar några test/reviews på nätet med spackel om man googlar på "test model putty" men vet inte om jag har tålamod till 30-40 minuters filmer med reklam, musik, snack omkring, mm för ganska basal information.
https://www.youtube.com/watch?v=r8MP-Y4fIhY
Finns det någon skriftlig komprimerad (tabellformad?) info om modellspackel?
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar