Bästa spacklet för små mellanrum?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av acofm89 »

Tack för alla svar 😃 Det är också en bonus om det går att få bort så mycket överblivet fyllnadsmaterial som möjligt utan att slipa också - med tamiya och Mr Dissolved brukar jag ta lite Mr Leveling Thinner på en tops och "städa upp" med. Funkar det även med de spackel ni tipsat om?

Jag såg att 3M:s gröna spot putty verkar gå att få tag på, men vet inte hur den jämför med deras röda glazing putty som verkar vara populär.

Mvh,
//Anders
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Björn B »

Har testat Perfect plastic putty men det går ju inte att våtslipa. Spacklet löstes upp och försvann så det försvann från mitt byggbord,
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Anders.Edblad »

Som jag ser det är finessen med Perfect plastic putty att man inte behöver slipa. Jag använder det till tex runt huvar på flygplan där det är svårt att slipa. Här är en bild från ett lansen bygge.
Lansen huv.jpg
Lansen huv.jpg (96.22 KiB) Visad 3119 gånger
Jag har blandat ut spacklet med vatten och lagt på det med en pensel, när det torkat tar jag bort det med en lätt fuktad tops. Resultatet blir riktigt bra.
Gjorde likadant med huven till mitt Draken bygge efter att jag pga färgdimma var tvungen att ta bort den efter att modellen var färdigmålad.
Huv maskering (2).jpg
Huv maskering (2).jpg (80.14 KiB) Visad 3119 gånger
Panellinjerna på Airfix P-51 täckte jag på samma sätt. Jag har tvättat modellerna med Yes diskmedel innan målning utan att spacklet löste upp sig.
P51..jpg
P51..jpg (73.45 KiB) Visad 3119 gånger
Spacklet har sina begränsningar men just för små glipor på svårslipade ytor har jag personligen stor användning av det. Till figurer där det brukar vara väldigt svårt att slipa använder jag det också.

Anders E
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av acofm89 »

Jag skaffade en tub Perfect Plastic Putty och applicerade enligt ditt recept, Anders, och det verkar vara mer eller mindre exakt vad jag söker 😀

Jag har fyllt i mellanrum mellan vingpanelerna och ett par luckor på min P-51 från Eduard, och ska spruta på Mr Surfacer 1500 imorgon för att se hur det blir. Ser just nu lovande ut 🙂

I och med att det är vattenbaserat borde spacklet heller inte återaktiveras och sjunka ihop mer då man sprutar på lackbaserade produkter ovanpå, som tenderar att hända med ex Tamiya. Blir det några smärre försänkningar airbrushar jag på lite Mr Surfacer 500 lokalt tills de är väck och slipar ner med Micromesh tänker jag.

Tack för alla tips!

Mvh,
//Anders
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av acofm89 »

Så, dags för en uppdatering. Trots tidiga lovande resultat lämnar Perfect Plastic Putty ändå kvar en synlig linje där jag försökt fylla efter att jag sprutat på Mr Surfacer 1500. Jag följde Anders E:s recept, men vet inte om jag gör något fel vid appliceringen. Som det står nu har jag fyllt de oönskade luckorna med CA och hoppas att inte bli av med alltför mycket detaljer när jag slipar.

Mvh,
Anders
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Anders.Edblad »

Vet inte hur stora dina skarvar är PPP fungerar bäst på små glipor till de lite större använder jag Mr Paint som i framkanten på vingen till min P-51. Jag brukar dra den lätt fuktiga topsen tvärs över skarven inte längst med när jag tar bort det överflödiga spacklet.

Anders E
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av acofm89 »

Anders.Edblad skrev: 27 jul 2021, 06:54 Vet inte hur stora dina skarvar är PPP fungerar bäst på små glipor till de lite större använder jag Mr Paint som i framkanten på vingen till min P-51. Jag brukar dra den lätt fuktiga topsen tvärs över skarven inte längst med när jag tar bort det överflödiga spacklet.

Anders E
Det var framför allt oönskade panellinjer, så väldigt smala glipor alltså. Jag gjorde så som du beskriver när jag tog bort det överflödiga spacklet, men jag kan ha varit för aggressiv kanske.

Den lösning jag landade i var att jag blandade zap-a-gap och extra tunn CA och fyllde med. Testade först med ren zap-a-gap, men den är något för tjock, sjönk inte alltid in helt i glipan och lämnade således bubblor, glipor och pinnhål på vissa ställen. Extra tunn sjunker ner lite för mycket och kräver således fler applikationer. En 50/50 mix med kanske något mer extra tunn fungerade bäst, sen slipade jag bort överflöd med 800 grit våtslip och kollade fogen med permanentpenna som sen kan torkas bort med T-röd och papper. Glipor fylls och slipas igen, pinnhål kan fyllas med ren extra tunn. Verkar funka bra, och jag tror jag kommer använda det som min standardlösning. Finns det en debonder som inte angriper plasten går det kan ske att göra ett liknande trick och städa upp med tops, eller åtminstone hjälpa till att minimera slipandet.

Mvh,
//Anders
Pål Björkman
Inlägg: 242
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Pål Björkman »

Tamiya White och sen en tops med laquer thinner. Går att pensla, blöta upp och torka bort. Bygga lager av spackel mm.
Pål
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Matajen »

Urban Gardini skrev: 19 jul 2021, 14:32 Jag lägger mitt ord på Milliput då det inte alls krymper och är lätt att använda för lättare fyllning av oönskade linjer om man är lite vattning med det.
Kör du med Super Fine då?
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bästa spacklet för små mellanrum?

Inlägg av Urban Gardini »

Ja, den vita men även den svarta är helt ok att använda.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar