Krånglande regulator Sil-Air 20A

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Krånglande regulator Sil-Air 20A

Inlägg av Göran »

Hej

Jag har en Sil-Air 20A som har drygt 15 år på nacken. Mitt problem är att i 9 fall av tio, så ökar trycket under användning d.v.s att om jag reglerar trycket till 1 - 1.5 bar så tar det några sekunder innan manometern visar att trycket ökar och det stannar alltid vid 2 bar!

1. Som jag tolkar det, måste det var något tjall på regulatorn

2 Och då jag inte klarar av att skruva av regulatorenheten för att köpa en ny a ca 900 :-, så är det väl lika bra köpa en ny kompressor?

Mvh
Göran
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Krånglande regulator Sil-Air 20A

Inlägg av jonaszett »

Vad har du för slangar till sprutan?
Kan du ta några foton på anläggningen
Z
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Krånglande regulator Sil-Air 20A

Inlägg av Göran »

Det är en standarduppsättning (se bilden, tagen aug 2019). Strulet började med att jag skulle tömma lufttanken och byta olja, för andra gången på 15 år! Det blir mycket rost i lufttanken så man bör lufta den enligt rekommendationerna. Fotot får väl ses som ett avskräckande exempel.

Jag hittar inga läckor någonstans och jag har även dragit ny gängtejp på snabbkopplingen till regulatorn. Har även rengjort vattenavskiljaren och kollat luftfiltret. Och inför varje pass så tömmer jag vattenavskiljaren på luft vilket i 1 fall av 10 ger ett stabilt tryck. I övriga fall så stiger manometernålen till 2 bar. Jag har svårt att tro att det rör om ett läckage för om så skulle vara fallet så skulle pressostaten kicka igång.

Mvh
Göran

Bild
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Krånglande regulator Sil-Air 20A

Inlägg av jonaszett »

Vad är problemet med att lossa regulatorenheten?
Är det inte bara att skruva bort ?
Z
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Krånglande regulator Sil-Air 20A

Inlägg av Göran »

Den sitter som berget.

Mvh
Göran
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Krånglande regulator Sil-Air 20A

Inlägg av jonaszett »

"Work around"...
Skruva bort snabbkopplingen på den befintliga regulatorn
Sätt dit en likadan regulator till där snabbkopplingen satt.
Öppna den gamla regulatorn för fullt.
Reglera trycket med den nya.
Z
Göran
Inlägg: 166
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:36

Re: Krånglande regulator Sil-Air 20A

Inlägg av Göran »

Tack för svaret. Det var ett klart exempel på en kreativ lösning som jag inte ens var i närheten av och med god förmåga att lösa problemet :)

Mvh
Göran
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Krånglande regulator Sil-Air 20A

Inlägg av jonaszett »

Göran skrev: 18 jun 2021, 06:59 Tack för svaret. Det var ett klart exempel på en kreativ lösning som jag inte ens var i närheten av och med god förmåga att lösa problemet :)
Tack! :oops: :oops: :oops: :P
Skriv svar