Day glow fält och färger

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Day glow fält och färger

Inlägg av Fenix »

Jag har en J 28C och en tysk F-104G som ska ha day glow fält vad ska jag använda för färger för dessa.

F-104G Starfighter: Jag köpte ett färg set för Luftwaffe på 60 talet och den day glow färgen som ingick var inte användbar jag testade både spraya och penselmåla den men färgen "bet inte" på vare sig plasten eller det vita jag testade att måla på som grund. Setet var från Hataka färger.

J-28C: Hur gör man för att måla Day glow ringarna (på nosen och stjärtbommarna) på Vampire och vilken färg ska jag använda. Jag försökte med att maskera med tape men det går inget vidare på rundade ytor min plan är att måla en metallblank J-28C
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Day glow fält och färger

Inlägg av Mats Averkvist »

Du måste använda smal tejp 1-2 mm.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

Re: Day glow fält och färger

Inlägg av Fenix »

Var hittar jag så smal tape?
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Björn H
Inlägg: 213
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Day glow fält och färger

Inlägg av Björn H »

Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Day glow fält och färger

Inlägg av Björn B »

hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Day glow fält och färger

Inlägg av hanfeh »

Jag har använt smal tape från Aizu väldigt mycket och tycker det fungerar bra med maskering genom att succesivt öka bredden på tapen på välvda ytor. Man kan börja med 0,4 mm och sen ta bredare och bredare beroende på hur ytan är välvd. Finns i 6 olika bredder 0,4 till 2,5 mm. Finns bl a hos Virago Hobby.
http://shop.viragohobby.se/index.php?ro ... urer_id=99
Tamiyas vita maskeringstape för kurvor har jag försökt med ett antal gånger men tycker inte den fungerar så bra.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Day glow fält och färger

Inlägg av Urban Gardini »

hanfeh skrev: 17 jun 2021, 10:26Tamiyas vita maskeringstape för kurvor har jag försökt med ett antal gånger men tycker inte den fungerar så bra.
Den bör sträckas när man maskerar med den för att den ska fungera som bäst.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar