Väldigt frustrerande

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Väldigt frustrerande

Inlägg av Björn B »

Försöker komma underfund med Autodesk Fusion 360 för att se vad 3D modellering är och det är riktigt frustrerande.
Det hade varit lättare om jag haft tillgång till en annan dator med fler skärmar så jag kan ha programmet uppe samtidigt som instruktions video. Nåväl efter tre dagar har jag knåpat ihop ett hjul: https://a360.co/3px7U5y men frågan är om det sedan är användbart när det gäller en 3D skrivare.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Björn B »

Det är en ganska brant inlärningskurva när man aldrig hållit på med något liknande. Har inte ens använt vektorbaserade program som Corel Draw tidigare.

Använder Rodens B-type bus som förlaga och fick ihop ett nytt bakhjul: http://baecklund.eu/junkers/rearwheel.stl
Jag är inte nöjd med det och sättet jag modellerat det på gör det svårt att ändra.
Men man lär sig. Gav mig på ett framhjul. Blev inte helt nöjd men då jag byggde upp det annorlunda kunde jag gå in och justera så nu känns det OK: http://baecklund.eu/junkers/frontwheel-1.stl
Har ingen 3D skrivare såå om det går att använda det och i så fall hur har jag ingen aning om. Jag behöver hitta ett hyfsat gratisprogram att fortsätta experimentera i. Det jag håller på med nu är ett 30 dagars prov men det känns inte som det är dags att satsa på att köpa något program ännu.
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Plasticbattle »

Have you checked on YouTube Björn? I have seen quite a few clips where people have explained techniques - not sure what programs. Just watched them out of interest. There may be also Facebook groups where you could ask questions to people with experience and similar interests???
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Björn B »

Det är tack vare youtube jag lyckats få ihop ett hjul. En liten laptop är inte idealt till detta. Skulle behöva min ordinarie dator med dubbla skärmar så kan man ha programmet och videon uppe samtidigt.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Johan Elvin »

Känner igen mig i detta.
När man väl får grepp om grunderna så blir det avsevärt mycket lättare.
Och som sagt, det finns nog youtube videos för nästan allt man kan göra med Fusion 360.
Jag kan verkligen rekommendera Lars Christensens videor, han är väldigt saklig och tydlig och går genom allt steg för steg. Han har ett gäng Fusion 360 för nybörjare som är väldigt bra.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Björn B »

Jag har haft nytta av hans videor även om den nuvarande versionen av programmet ser annorlunda ut så man får leta runt i menyerna för att hitta saker..
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Mattias Linde »

Fusion 360 ska vara gratis för hobbyister genom en 1 årig licens. När den licensen är slut så förnyar man sig för 1 år till. osv.
Här är en bra video om hur man förnyar sig.
https://youtu.be/XNh3dEfYCX4

Jag kollade på en online-kurs i Fusion 360 för några månader sedan på Lynda.com, och det finns tydligen två sätt att modellera i 360, traditionellt med att rita ritningar och extrudera till solider, samt ett mer organiskt sätt där man drar och trycker på ytor för att skulptera. Beroende på vad man vill åstadkomma så har de olika metoderna sina fördelar.

De två sista hjulen du skapade såg väl ok ut, fast ganska stora. Har du koll på måttsättningen? De verkade vara ca 170 mm i diameter, lite stort för att vara ett hjul i skala 1/35, eller vad nu Rodens buss är i för skala.

Jag har inte själv gått över till Fusion 360, men har planer på det så småningom.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Björn B »

Jag ritade dom till 1/72 bussen så bakhjulet var 14,2 mm när jag gjorde det. Kanske något blev konstigt när programmet konverterade det till en STL-fil?
Har nu skaffat hobbylicensen så jag fortsätter med programmet istället för att försöka lära mig något annat.
Mattias Linde
Inlägg: 115
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:17
Ort: Uppsala

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Mattias Linde »

Nu öppnade jag upp hjulet i netfabb samt i Chitubox och såg att det var 14.2mm stort. Så du hade gjort rätt.
Det var när jag öppnade filen i Windows 10 3D Builder som hjulet såg för stort ut, men insåg just att programmet inte visar faktisk storlek utan bara har en graderad linjal baserad på vad man väljer i menyn (mm, cm osv).
Jag tycker du gör rätt i att fortsätta med Fusion 360.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Väldigt frustrerande

Inlägg av Björn B »

Tack för konfirmationen av måttet. Skönt att det blev rätt. Jag ser helt klart möjligheterna med denna teknik.
Skriv svar