Peter Sindenlind 17/11 1953 - 2/5 2021

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Tankman
Inlägg: 218
Blev medlem: 29 dec 2011, 11:37
Namn: Mats Stråhle
Ort: Stockholm/ Handen

Peter Sindenlind 17/11 1953 - 2/5 2021

Inlägg av Tankman »

Saxat från gruppen "Modellbygge" på Facebook, skrivet av Bengt Johansson, då det berör alla oss som mött Peter på olika tillställningar eller på annat sätt kommit i kontakt med de produkter han representerat:

Skriver här då jag (Bengt Johansson) tror det når flest berörda.
Fick ett samtal idag om att Peter Sindenlind, Sindcore/Sindart har gått bort. Han somnade in i söndags kväll 2/5. Jag pratade med honom i fredags då han ringde och sa att det inte fanns mycket mer att göra - hjärtat var på väg att ge upp. Vi sa hej då och att vi skulle höras vidare, precis som vi alltid gjorde. Han hade sedan sina närmaste hos sig de sista dygnen.
Vi är nog flera som kommer minnas den kluriga Peter med sin ständiga räv bakom örat (positivt menat) och hans import av märken som MiniArt, Roden, Bronco och ICM osv.
In i det sista planerade han för att vi skulle åka till Art In Miniature Göteborg när allt "blev som vanligt" igen.
Peter Sindenlind 17/11 1953 - 2/5 2021
Mats Stråhle
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Peter Sindenlind 17/11 1953 - 2/5 2021

Inlägg av Lurifax »

Tråkigt att höra.
Peter var ett trevligt inslag på modellutställningarna och en väldigt offensiv grossist som gjorde mycket för hobby.
Frid vare med honom.
holst

CU@C4
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Peter Sindenlind 17/11 1953 - 2/5 2021

Inlägg av bergwall »

Det var sorglig läsning. Jag gjorde fåtalet dekaljobb till Peter, det kanske bara blev ett när jag tänker efter; SE-BRY Staggerwing 1/48 (som jag senare köpte tillbaka av honom). Peter var alltid optimistisk att försöka få ihop en svensk anknytning till modellerna han importerade och tog hem. Bland annat så finns en nästan färdig tryckfil till det svenska provflygplanet av Pilatus Porter. Peter blev smått känslomässigt involverad och blev ganska nedslagen när han fick veta att det var fel version som skulle tillverkas av Roden, han beklagade sig flera flera veckor senare kommer jag ihåg. Han var nog också en av få i branschen som blev introducerad in i affärsgrenen av en granne utan att ha byggt något själv, han tyckte nog det verkade som en trevlig sysselsättning. Han kommer vara saknad på tillställningarna framöver.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Peter Sindenlind 17/11 1953 - 2/5 2021

Inlägg av Stellan »

Tack för alla trevliga samtal, Peter.
Stellan Schroeder Englund
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Peter Sindenlind 17/11 1953 - 2/5 2021

Inlägg av Lerxzt »

Trist att höra.:( Var inte nära vän med Peter men har haft trevliga diskussioner på båten tex. när vi åkte till Vilnus och även språkat när jag köpt någon modell från honom från och till. Vila i frid Peter!

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Skriv svar