Laserskrivare för dekaler

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Laserskrivare för dekaler

Inlägg av Lars Ekström »

Jag behöver skriva ut ett par dekaler , men känner en viss tveksamhet att använda skrivaren på jobbet som är en Ricoh C3003.
Sökt lite information om laserskrivare och tydligen kan det skita sig ordentligt om man har otur.
Har någon tips på skrivare som fungerar bra?
Använde bläckskrivare tidigare och det fungerade sådär, microscale dekalfilm fungerade inte direkt utan jag var tvungen att spruta ett tunt lager med klarlack först, sedan dekalfilm annars så kletade bläcket ut.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Laserskrivare för dekaler

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har kört dekaler i den stora Canon laserskrivaren jag har på jobbet och det gick bra. Det jag upplevde var att man måste ställa in rätt papperssort noggrant och hålla koll på vilket fack man ska använda. Vår skrivare har många och stora magasin samt ett litet fack om man ska köra något udda och det använde jag för att det är det som har kortast transportväg genom skrivaren, det ger en minskad risk för papperskvadd.

Självklart måste du ha papper som är för laser men det har du ju koll på, det finns ju med vit eller transparant. Jag har inte skrivit ut så stora dekaler, mest mindre emblem och liknade men jag har då gjort många 10-15 st, eller hur många jag kan lägga på arkets bredd för utskriftskvalitén kan variera över ytan. Beroende på hur bra man är på grafiska program typ Adobe Illustrator eller liknade avgör också hur resultatet blir. Mörka texter blir ofta bra, ljusa i t.ex gult blir inte bra. Man kan också lägga flera dekaler ovan på varandra för att få en kraftigare färgåtergivning.

Texten "AMBULANS" har jag gjort själv på min Hkp 11 som var med på Open för några år sedan. Jag har lagt två eller tre dekaler på varandra för att få den färg mättnad jag vill ha.

Ett sista tips, skriv ut på vanligt papper först så att du har koll på vilket fack som funkar, vilken sida på pappret maskinen skriver på innan du stoppar i dekalpappret. Se också till att ingen annan kan skriva ut medans du håller på om det är en nätverksskrivare du använder. Om din skrivare bruka strula med vanliga utskrifter så kommer den att strula när du ska göra detta. Om den är i bra skick och gör fina utskrifter så kommer det nog funka bra.

Lycka till.

Nicklas

Bild

Här har jag gjort "FRÄD" märket själv. Detta blev inte så bra, lite blekt och pappret var relativt tjock, men på lite avstånd så ser det OK ut.

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar