Problem med maskeringsvätska

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Problem med maskeringsvätska

Inlägg av Matajen »

Jag använder Micro mask och jag tycker den är extremet svår att peta av. Risken är att jag skadar den färg som jag skulle skydda. Finns det något trix?
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Problem med maskeringsvätska

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag har själv haft problem med Micro Mask. Tycker Humbrols variant funkar bättre. Den är betydligt snällare.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Problem med maskeringsvätska

Inlägg av Urban Gardini »

Den fäster lite väl hårt. Men som med all den sortens maskeringsprodukter så brukar det underlätta att lägga på tjockare än tunt sen när man ska ta bort eländet.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Problem med maskeringsvätska

Inlägg av Matajen »

Ja, det är nästan så man skulle kunna ha den som primer... Skämt åsido, jag testade lite på en plastbit som jag målat med Vallejo-färger. Jag penslade på maskeringsvätskan och lät den torka. När jag sen pillar av den så åker färgen med. Dvs vätskan binder hårdare till färgen än till underlaget. Då tänkte jag att kanske om jag blanklackar innan maskering, ungefär som vid dekalering, kanske det blir lättare att få bort maskering utan att underlaget följer med. Ska testa det.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Problem med maskeringsvätska

Inlägg av Urban Gardini »

Vallejo i sig fäster dåligt på ren plast så den behöver en bra primer för bästa vidhäftning. Ja, maskeringsvätska på matt färg är absolut inte att rekommendera, speciellt inte Micro Mask så blankt underlag är att föredra och som jag sa tidigare så är det lättare att få bort den om den läggs på tjockt.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar