"Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av magnusf »

Hej Morgan!

Hur ser kamoschemat ut? Har du någon bild eller länk?

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av magnusf »

Jag är ingen stjärna på amerikanskt men är det den här looken du är ute efter på ett ungefär (dvs tvåfärgad, mer blå än grå upptill samt ljusgrå undertill?): https://hobbymastercollector.com/HA8901.html

Hälsningar Magnus
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av magnusf »

Bra början Morgan, ska forska lite och återkommer under dagen om ingen annan hinner före 😁!

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av Stellan »

Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av magnusf »

Ja du. det var inte så lätt det... Det är ofta lite halvknepigt att hitta bra matchningar till just Tamiyas sprayfärger.

Kollade klassikern colorserver och då får man upp en matchning från IPMS Helpdesk: http://www.colorserver.net/showcolor.asp?fs=35189+36440. Utgångspunkten är en bit ner på den här sidan: https://www.ipmsstockholm.se/home/urban ... ed-states/, här kallas färgerna "M-485" och "M-495".

Kollar man runt bland färgproverna hos Tamiya så tycker jag inte kombon AS-31 https://www.tamiya.com/english/products/86531/index.htm och AS-16 https://www.tamiya.com/english/products/86516/index.htm ser så dum ut!

Hälsningar

Magnus
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av Stefan E »

Hejsan!

Färgerna i det cammot är Intermediate Blue (Hu.144) på ovansidan och Light Gull Grey (Hu.129) på undersidan.

Jag har angett Humbrol men du kan naturligtvis välja det fabrikat du vill, men färgnamnen är de officiella.

Tamiyas färgangivelser ska man alltid ta med en kraftig nypa salt, de väljer bara den färg som kommer närmast i deras eget sortiment, inte den som är korrekt.

Stefan E
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av Björn B »

SmålandsJerusalem skrev: 15 apr 2021, 19:09 Tydligen så ska XF-22 RLM Grey och XF-24 Dark Grey passa perfekt för ovansidan och XF-21 Sky (AS-11 Medium Sea Grey?) vara rätt färg för undersidan.

Jag använde XF22 och XF77 på mina Spitfire och Defiant-byggen:
viewtopic.php?f=3&t=11723
viewtopic.php?p=93387#p93387
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av Stefan E »

SmålandsJerusalem skrev: 21 apr 2021, 20:09
Stefan E skrev: 21 apr 2021, 16:55 Hejsan!

Färgerna i det cammot är Intermediate Blue (Hu.144) på ovansidan och Light Gull Grey (Hu.129) på undersidan.

Jag har angett Humbrol men du kan naturligtvis välja det fabrikat du vill, men färgnamnen är de officiella.

Tamiyas färgangivelser ska man alltid ta med en kraftig nypa salt, de väljer bara den färg som kommer närmast i deras eget sortiment, inte den som är korrekt.

Stefan E
Tack Stefan,

det är alltså färgerna för de amerikanska Wildcat-planen?

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
Ja, det stämmer om du är ute efter det vanliga "standard cammot", som i länken i ett av inläggen, använt 1941-42.

Det fanns en "Atlantic"-version av cammot också, Dark Gull Grey (Hu.140) ovansida och Gloss White (Hu.22) undersida.

Två helt skilda camouflage som ibland rörs ihop....

Senare infördes Sea Blue (Hu. ---) på ovansidan (färgen matchade hangarfartygens däck), intermediate Blue på sidorna och den grå undersidan byttes mot Gloss White (Hu.22) och det schemat ("tri-color") användes till -44.
Efter det blev flygplanen helt målade i Glossy Sea Blue, men då var F4F-4 Wildcat utfasad av F6F-3/5 Hellcat.

Humbrol har tyvärr ingen Glossy Sea Blue, men Xtracolor och MRP har den (MRP-14).

Som du ser är jag inkörd på Enamels/laquers men du kan nog översätta till andra fabrikat, alla färger jag använt är de Officiella namnen så du kan söka på dem.

Stefan E
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: "Matt U.S. Dark Grey" & "Matt U.S. Gull Gray"

Inlägg av Stefan E »

Trevligt!

Jag har en blågrå/ljusgrå Wildcat (Tamiya F4F-4) på gång och senare ska det bli en Tri-color (Tamiya F4F-4)...

Här är min Hobbyboss F4F-3;

Bild

Jag håller mig till 1/48.

Det är en trevlig liten maskin!

Stefan
Skriv svar