Resin figurer 1/35

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Lileo
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 mar 2021, 21:58
Namn: Linus

Resin figurer 1/35

Inlägg av Lileo »

Hej,

Relativt ny här, tänkte bara kolla ifall någon här erfarenhet angående resin figurer och tillverkare.

Köpt på mig lite alpine,evolution,rado samt airborne minatures.
Min uppfattning med ögonmått är att evolution är väldigt mycket större än resterande tillverkare.

Försökt hitta svar på Internet men har ej hittat någon som lyfter den här frågan.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Resin figurer 1/35

Inlägg av Lurifax »

Det du säger stämmer även med mina iakttagelser. Evolution (och Bravo-6) är betydligt större än Alpine som gör bland de minst figurerna i skalan i min mening.

Detsamma gäller även för plastfigurer där Tamiyas figurer är bland de mindre medan Miniart är några rejäla bjässar.

Det här diskuteras lite då och då på nätet. Tyvärr kan jag inte ge dig några länkar.

Sammantaget så är det ibland svårt att använda figurer från olika tillverkare tillsammans. Här önskar man ju att EU eller ännu hellre att världshandelsorganisationerna och FN satt upp tydliga kriterier för hur stora figurer får vara för olik skalor. Särskilda nyckeltal bör också användas för t ex stridsvagnsbesättningar som rekryteras bland den kortaste delen av befolkningen. Hårda ekonomiska sanktioner bör användas mot de länder och tillverkare som inte följer reglerna. (Kanske bäst att lägga till en :) )
holst

CU@C4
Skriv svar