Ett par frågor om Silhoutte Cameo

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Ett par frågor om Silhoutte Cameo

Inlägg av Björn B »

Då min Alps-skrivare inte vill leka längre så är jag sugen på en Silhouette Cameo 4.
Hur smått går det att skära? Många projekt kräver 3 mm höga bokstäve,r är det något den klarar?
Viken maskeringsmaterial är bäst till detta?
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Ett par frågor om Silhoutte Cameo

Inlägg av Michael »

Har själv en Cameo 3 och 3mm höga bokstäver går att skära. Kräver dock att man får inställningarna rätt så det kan krävas lite övning.
Använder själv Oramask 810 och Artool Ultramask
FredrikAlmlöf
Inlägg: 143
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Ett par frågor om Silhoutte Cameo

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Jag har en Cameo 2 och säger som Michael att 3 mm höga bokstäver går att skära - oftast. Det är inte höjden som är problemet, utan hur breda/stora bokstavens delar blir. Ett "I" är självklart lättare än ett "ä".

Men 4:an är kanske klart bättre?!
/Fredrik
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Ett par frågor om Silhoutte Cameo

Inlägg av Johan Elvin »

Tja
Jag inskaffade Cameo 4 för inte så länge sen.
Jag är riktigt nöjd med skäraren i sig, men jag kommer inte överrens med silhoutte studio programmet och dess användargränssnitt. Specielt att man inte kan zoma in och ut som i andra program.
Som Michael skriver har jag kört med Artool Ultramask, men jag har inte provat att skära ut så små siffror som 3mm än
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Ett par frågor om Silhoutte Cameo

Inlägg av Michael »

Registernummer på denna mosquito är lite mera än 3,5mm höga
Och de var inga problem med att skära dem. Använder Corel Draw för att rita dem

Bild
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Ett par frågor om Silhoutte Cameo

Inlägg av magnusf »

Hej!

Jag har också en Cameo, en tvåa, sedan några år tillbaka. Triggad av den här tråden så har jag labbat lite idag!

Precis som Michael så har jag använt två olika maskeringsfilmer, Oramask 810 och Artool Ultramask. Oramask var det jag började med, sedan fick jag tipset om Artool Ultramask som jag gick över till för några år sedan. Ultramasken är lite mjukare och följsammare och har funkat bra för mig.

Björns önskan om 3 mm bokstäver ställde dock till problem :) !

Bild
Jag krympte maskerna jag gjorde till det här bygget i 1/72 till halva storleken (1/144) och ytterligare en gång till (1/288) varpå bokstäverna blev neråt två mm höga.

144-storleken går rätt OK i Ultramask medan de som är mindre blir dåliga, speciellt "W" är problematiskt. Jag labbade fram och tillbaka med olika inställningar men inget funkade riktigt bra, man kunde antagligen kopierat upp och skurit många i stöten och sedan valt de bästa men nä, inte så kul. Kniven river med sig bokstäverna och det blir bara en enda limkladdig röra...

Efter en massa fippel utan att komma vidare så plockade jag fram rullen med Oramask 810 som jag inte använt på flera år och provade den och döm om min förvåning: den lite styvare filmen gjorde att de tunna bokstäverna inte revs upp av kniven! Så svaret är ja Björn, med rätt maskeringsmedium kan man absolut skriva ut 3 mm höga bokstäver (med reservation för det som Fredrik också påpekar: blir staplarna alldeles för tunna så blir det svårt).

Vad gäller skärinställningar så finns det lite att mixtra med, i huvudsak följande fyra:

Knivtryck: ställs i steg från 1 till 15 (?), man ska kunna skära ganska kraftig kartong med skrivaren och kanske till och med tunn plasticard. Jag har aldrig gått högre än fyra, man vill att den ska skära precis genom filmen bara.

Hastighet: ställs i steg från 1 till 10, jag har länge trott att långsamt är bra men det blev bättre när jag ställde upp hastigheten till 6.

Överskärning i hörnen: av eller på, jag kör numera alltid "på" så skär den någon tiondel förbi varje hörn vilket verkar ge rakare linjer och givetvis skarpare hörn.

Antal skärpass: Vid större bokstäver (som koderna ovan i 1/72) så funkade det bra att sänka trycket till 1 (lägsta värdet) och istället skära två pass. Vid små figurer kommer andra passet att riva upp designen ur filmen har jag kommit fram till.

Jag har gjort några provark åt dig Björn och lagt i posten, du får kolla om du tror att en plotter funkar för dig. Jag är väldigt nöjd med min och tycker den har öppnat nya möjligheter, speciellt kombinerat med att jag aldrig varit så förtjust i dekaler. Sedan kommer man aldrig undan dekalerna helt men mycket går att göra med masker!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ett par frågor om Silhoutte Cameo

Inlägg av Björn B »

Tack för hjälpen.
Bokstäverna är tillräckligt små för att fungera på små civilister i 1/72.
Har tankat hem Silhouettes program och experimenterat med det men har inte riktigt kommit underfund med det ännu. Försökte Skriva text direkt i programmet med en RAF font men bokstäverna blev smalare än de skulle. Får övervinna min aversion mot youtube och försöka lära mig mer om programmet.
Senast redigerad av Björn B den 19 sep 2021, 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ett par frågor om Silhoutte Cameo

Inlägg av Björn B »

Har nu gjort mina första testskär med Cameo 4 och jag är mer än imponerad. Jag återkommer när jag testat maskerna vid målning.
Skriv svar