B 17C motor!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

B 17C motor!

Inlägg av PederT »

Nu när Tarangus kommit med motorkåpa mm till B 17C, tänkte jag lämna ett par tips.
Vector Resin säljer en Gnome-Rhone-motor som är den Piaggio P XI som satt i B 17C.
Vectors motorer är kanonfina. Neomega säljer denna motor som har produktnummer 48029.
Att notera är också att till denna motor användes endast en Piaggiopropeller. Denna skiljer sig
en del från övriga propellrar på B 17A resp B 17B.
I Boken om B 17 utgiven av Widfeldt/Hall finns det på sid 47 och 59 skapliga bilder på
denna propeller. Jag har ingen aning om någon tillverkare har gjort denna, men jag
scratchade min.

//Peder
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: B 17C motor!

Inlägg av Johan Elvin »

Det ska tydligen finnas en propeller i satsen som i alla fall snurrar åt rätt håll, men hur korrekt den är i övrigt vet jag inte.

Peder, du har inga tips att delje hur du gjorde för att scratcha din propeller?
Bilder vore trevligt

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: B 17C motor!

Inlägg av PederT »

BildBild

Jag tog propellernavet från den högergående propellern( tog bort bladen), letade rätt på
propellerblad i skrotlådan, som jag tyckte stämde överens med bladen på bilderna, och,
observera att det ska vara vänstergående blad, limmade dessa på navet. kollade också diametern
som ska vara 70,3 mm. Av pc tillverkade jag en rund skiva bakom propellernavet. skivans
diameter lika med navets diameter. En liten bit rundstav eller dragen sprue fick bli den lilla
utstickande biten i navets centrum. Dekaler till propellerbladen fick jag från Kora Decals 1/48
Italienska propellerdekaler.
//Peder
Skriv svar