Fråga om cockpit på J26 Mustang

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Fråga om cockpit på J26 Mustang

Inlägg av kifobefa »

På många modeller av Mustang så finns det med ett "ryggstöd/kudde" för sätet, kunde användas som flythjälpmedel oxå.
Min fråga är om det mjuka ryggstödet användes på J26 Mustang i Sverige. Har inte hittat någon bild som ger vägledning.

/Berndt
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Fråga om cockpit på J26 Mustang

Inlägg av bergwall »

I svenska flygvapnet använde man ryggskärm så ryggkudden användes (i regel) inte på J 26 (ryggstödskudden användes av de som flög med "sittskärm"). Sommartid satt man på livbåten men det fanns även en kudde som man kunde ha istället och sitta på. "Sittkudden" finns på bild i Mustang-boken sid 119 (nyutgåvan) där Olle Åhnstrand har den under armen. Det verkar dock oklart om föraren tog med sig kudden eller om den låg kvar i flygplanet. Jag tog hjälp av en "livlina" för att reda ut hur det låg till kring detta eftersom jag själv endast har grundläggande kunskaper om Mustang.
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Fråga om cockpit på J26 Mustang

Inlägg av kifobefa »

Tack för infon 👍
Skriv svar