Metallren J 35 Draken F10 Ängelholm?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Metallren J 35 Draken F10 Ängelholm?

Inlägg av bergwall »

På Viggen så hängde man en "potta" under bukfenan där kvarvarande bränslet i motorn samlades upp när man hade gjort kupé (mekanikers uppgift att både hänga pottan och ge kupétecken). Bränselskvätten som samlades i pottan efter utrullning häldes i ett spillfat, jag kan tänka mig det var liknanade på 35, men det kanske finns någon som vet. Tratten lämnades kvar mellan passen men fatet skruvades igen efter sista passet, det ser misstänkt likt ut.

Teckensnittet på fenan på J 35D på F10 användes (med mycket små skillnader) även på J 34 Hawker Hunter på F10. Uppkomsten av teckensnittet är en lite udda historia som jag fick berättade av flygtekniker Thomas Johansson. Som jag mins hans historia så var det målarmästeren Bror "Rembrandt" som blev förtjust eller inspirerad av siffrorna på Natos båtar när han tog färjan mellan Helsingborg och Helsingör. Han frågade då Thomas som han viste var modellbyggare om han inte hade några liknanade siffror liggandes till modellflygplan som han kunde mäta av och förstora till stationskoderna på Hawker Hunter. Beslutsleden var korta kan man säga. Anmärknnigsvärt är ju att siffrorna överlevde så pass länge. Det var visst flygvapenchefen eller annan högt uppsatt officer som tillslut lade märke till den regelvidriga märkningen och satta stopp för det.

Tillägg: F10 är ju intressant med tanke på att man vid en tid flög J 29F Tunnan, J 34 Hunter och J 35D Draken på de olika divisionerna.

//Robert
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Metallren J 35 Draken F10 Ängelholm?

Inlägg av Anders.Edblad »

Här är en bild på "pottan". Bilden är från F-15, den hänger på den Viggen som står ute på plattan.
Viggen potta.jpg
Viggen potta.jpg (134.61 KiB) Visad 2591 gånger
Anders E
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Metallren J 35 Draken F10 Ängelholm?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det finns resin luftintag till F/J versionen men inte till de tidigare versionerna. Det är lätt att slipa ner kanterna så att just den delen ser tunnare ut.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Metallren J 35 Draken F10 Ängelholm?

Inlägg av Stellan »

Stellan Schroeder Englund
Skriv svar