Apropå flygmål

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Apropå flygmål

Inlägg av Björn B »

Hittade en film som visar vingmål VM-6. Montering, start och landning med Lansen som dragare: https://youtu.be/jIfNF9CJiYU
Men var dom verkligen gula eller är det kameran som inte klarade av dayglo-orange? Läste någon gång att man bytte från orangea märkningar till gula på planen för att ha en annan färg än målen.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Apropå flygmål

Inlägg av Stellan »

Wow!

Dayglow orange. Gul för dragaren. I mitt bakhuvud har jag en minnesbild av tidigt vingmål i gult och svart... De mål som finns i Tunnanboken Nordic Airpower är ju närmast rödrosa så det är svårt att veta om man testade olika färger eller om det är repron/orginalet som är keff.
Stellan Schroeder Englund
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Apropå flygmål

Inlägg av hanfeh »

För att inte byta ämne i tråden om färgfrågan på Skyraider lägger jag min nya insikt/fråga om korvmålet här. Som Björn skrev så släppte man korven före landning. Dock inget jag sett vid LVSS. Kanske gjordes det vid en sista överflygning vid Väddö efter att man dragit in målet en bit då jag vet att linan var mycket lång. Har för mig att man använde Gimobasen när man flög vid Väddö.
Efter lite sökning bland egna bilder från Lv3 museum så inser jag att att det är träffindikatorn som sitter under målspelet på Skyraidern. Antar att man drog in träffindikatorn hela vägen till målspelet efter målgången och som på något sätt fixerades. Förstår dock inte hur man gjorde med själva "korven" vid start då den måste varit kopplad till målindikatorn?
Har ingen egen upplevelse av andra mål än "korvmål" och egen upplevelse (liten eller stor) är en av mina premisser i mina dioramor. Därför inte aktuellt med vingmål.
Riktning av m/48 mot korvmål skedde visuellt antingen direkt på kanonerna eller med Cig 760 vars manöverpanel syns nedan.
Bilagor
Träffindikatorsystem BT 23
Träffindikatorsystem BT 23
DSCN8265.JPG (37.87 KiB) Visad 3255 gånger
Cig 760
Cig 760
DSCN0822.JPG (49.31 KiB) Visad 3255 gånger
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Apropå flygmål

Inlägg av Björn B »

I boken Svenska vingar 8 - Målflyg finns ett avsnitt som beskriver målkorvens användande på s.39-40
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Apropå flygmål

Inlägg av AndersR »

hanfeh skrev: 11 mar 2021, 11:31 Förstår dock inte hur man gjorde med själva "korven" vid start då den måste varit kopplad till målindikatorn?
Nu antar jag bara men det går ju upp vad som ser ut som ett textilband från bakre ändan på målindikatorn som försvinner in i vad som förmodligen är en lucka under flygkroppen. Kan det varit bakom den som korven förvarades under start och släpptes ut när den behövdes?
Kunde man byta korv utan att behöva landa? Vill minnas att vi skjöt sönder korvar när vi skjöt med ballastad övningsamunition från Spica II båtar i mitten på 70-talet.
Arte 722 var fin-fina grejor. Målkamera på siktet som mätte in projektilerna när dom passerade målet och markerade dom som prickar på monitorn ovanför operatörsplatsen i SLC.

/Anders
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Apropå flygmål

Inlägg av jonaszett »

Jag saknar bilder på "linrullen" inifrån skyraidern.
Z
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Apropå flygmål

Inlägg av jonaszett »

När vi ändå håller på med måldragare
Någon som har ett foto på linrullen på en Firefly?
Det va med en teckning på målinstalationen i sft för något år sedan men ingen bra bild
Slutligen Classic Airframes PB Defiant måldragare har två olika målspel i satsen, en driven av motorn(?), en med samma typ av yttre propeller som
Martinet, B17 och Firefly men det framgår inte av beskrivningen vilket målspel som är till respektive drivning.
Nägon som vet??
Z
Skriv svar