MR Paint

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

MR Paint

Inlägg av Stellan »

Vad är Mr Paint för färg egentligen? Funkar den som vanlig Vallejo eller Tamiya, är den en enamel som kräver starka lösningsmedel?

Vill hitta ett bra alternativ till svenska standardfärger för flyg.
Stellan Schroeder Englund
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: MR Paint

Inlägg av Urban Gardini »

Cellulosabaserad akryl, går inte att pensla. En del av deras Svenska färger ska tydligen vara felaktiga men jag är osäker på vilka. Hataka har också Svenska färger som har fått god kritik. Har inte testat dem själv men de ska ha både cellulosabaserade färger likväl penselbara akrylfärger.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: MR Paint

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag har använt Mr Paint till många modeller. Personligen tycker jag att den fungerar bättre än Tamiya och Vallejo. Den behöver inte spädas, torkar direkt och går att maska över redan efter några minuter med undantag för deras metallfärger som behöver längre tid innan maskering.
Men som Urban skriver är den Cellulosabaserad och luktar väldigt illa och är garanterat inte nyttig att andas in. Jag har också hört det där med Svenska färger men det är inget jag har märkt.

Anders E
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MR Paint

Inlägg av magnusf »

Och jag har lite forumabstinens eftersom jag är ledig men hoppar in här: vill man ÄNDÅ späda MrPaint så funkar till exempel Gunzes Levelling Thinner, den luktar trevligare än MrPs egna thinner som verkligen är just thinner... Som Anders skriver, de luktar inte jordgubbe men det är väldigt bra färger!

Edit, ett tillägg: Lösningsmedlet luktar pyton MEN det funkar med T-röd för rengöring vilket är en stor fördel, man slipper slabba med thinner då!

Hälsningar

Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MR Paint

Inlägg av Stellan »

OK, tack för svaren.

Söker alternativ till Tamiyas färger som jag tycker blir alldeles för tokmatta för min smak, svåra att få till det nyansdjup jag önskar dessutom. Har aldrig trivts med dem. Eller så får jag väl börja slabba med Vallejoblandningar, min vanligaste färg.
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MR Paint

Inlägg av magnusf »

Har du provat Gunze?

Hälsningar Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: MR Paint

Inlägg av Urban Gardini »

GSI Creos (Gunze) Mr Hobby är ett väldigt bra alternativ till Tammy. Deras färger är mer eller mindre halvmatta rakt av och väldigt bra i färgnyanserna. Annars så uppträder Mr Hobby likadant som Tammys färger och går till och med mixa med Tammy.

Annars genom sprutan så är MRP min älsklingsfärg.

PS. har rätt så dåligt luktsinne...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MR Paint

Inlägg av Stellan »

Magnus, nix, Gunze har aldrig använts i min spruta. Några rekommendationer?

Starka lösningsmedel låter inte trevligt hemma. Låter nog bli Mr Paint.

Någon som har erfarenheter av Hataka? https://www.hataka-hobby.com/HTK-AS101- ... t-set-vol1
Stellan Schroeder Englund
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: MR Paint

Inlägg av magnusf »

Stellan! Jag skulle säga att om du tycker om Tamiya så kommer du att älska Gunze! De luktar ungefär lika men är inte lika matta (de flesta är "semi-gloss" ur burken), de har väldigt fina pigment och är otroligt trevliga att spruta. Jag brukar blanda med 20-30% av deras blanka klarlack och späda med deras "levelling thinner" som ju givetvis är en thinner men luktar ganska måttligt. Städning med T-röd!

Hataka har flera serier, "orange line" är thinnerbaserad och luktar betydligt värre än Gunze och Tamiya. Den som heter "red line" är mer lik Vallejo, jag har dock inte provat tillräckligt för att kunna bedöma om det är precis den kemin eller något eget.

Hälsningar Magnus
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MR Paint

Inlägg av Stellan »

Tycker mig ofta ha läst att Gunze torkar långsamt och att det lätt blir fingeravtryck?
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar