Beställningar från U.K efter årsskiftet

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Johan Elvin »

Plasticbattle skrev: 13 apr 2021, 20:48 Got home some Tommy War 54mm figures today. 3 weeks from ordering. No customs/tull charges. :shock: :shock:
Det är spännande, lite som lotteri om man åker på tull och moms eller ej.
Fick ett paket från Australien där jag inte behövde betala nåt. Jag har alltid behövt betala moms och tull därifrån förut, och värdet på leveransen var snarlikt som innan.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Plasticbattle »

Det är spännande, lite som lotteri om man åker på tull och moms eller ej.
The value was £96, in a shoe box size packet and was "international signed for" postage, so I was expecting to be contacted by the post with a moms/tull charge. So lottery describes it well. :lol: :lol: :shock:
Senast redigerad av Plasticbattle den 14 apr 2021, 15:07, redigerad totalt 1 gånger.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Björn B »

Tack. Bra att veta när man ska räkna ut vad priset blir i slutänden.
Försökte hitta tulltariffen för hobbygrejor men det misslyckades. Säkrast att hålla sig under 1600:- gränsen för tullfritt men svensk moms + 70:- är det som gäller.
Johan Elvin
Inlägg: 986
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Johan Elvin »

Björn B skrev: 14 apr 2021, 09:18 Tack. Bra att veta när man ska räkna ut vad priset blir i slutänden.
Försökte hitta tulltariffen för hobbygrejor men det misslyckades. Säkrast att hålla sig under 1600:- gränsen för tullfritt men svensk moms + 70:- är det som gäller.
Jag behövde inte betala tull utan bara moms + avgift
På ett ordervärde av £164 fick jag betala £46 i moms + avgift.

Moms på 21% på varje ingående artikel i ordern vad det ser ut som på fakturan.
Så jag behövde inte betala moms på hela ordervärdet med frakt.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Björn B »

Tull kommmer ju bara på värde över 1600 men jag hittar inte vad procentsatsen är på hobbymaterial. Intressant att dom körde på 21% moms.
Mitten av april och det är fortfarande rörigt med Brexit.
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Lurifax »

Plasticbattle skrev: 13 apr 2021, 20:48 Got home some Tommy War 54mm figures today. 3 weeks from ordering. No customs/tull charges. :shock: :shock:
Här blev man ju oerhört nyfiken. Vad är det för godsaker som hamnat på Franks byggbord?

Tommys War har en del riktigt fina figurer. Bl a kavallerister. Är det några av dessa? Och kommer vi att få se dem färdigmålade på någon utställning när Covid-eländet är över?
holst

CU@C4
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Plasticbattle »

[/quote]
Här blev man ju oerhört nyfiken. Vad är det för godsaker som hamnat på Franks byggbord?

Tommys War har en del riktigt fina figurer. Bl a kavallerister. Är det några av dessa? Och kommer vi att få se dem färdigmålade på någon utställning när Covid-eländet är över?
[/quote]

Got the latest released figures - both British and German.
As you say, Tommys War are among my favourites as well - so over the years I have bought pretty much what they have released in 54mm including the 4 cavalry figures. Didnt really like the lorries or armored cars, so skipped them. So you could say I have joined the ranks of collector when it comes to these figures - but hoping some day they see paint. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Lurifax
Inlägg: 902
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Lurifax »

Det låter lovande Frank.
När det gäller metallfigurer i 54 mm eller större så är jag nog också något av en samlare, snarare än byggare. Men någon dag ska jag bygga allihop. :D
holst

CU@C4
Horrocks
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Beställningar från U.K efter årsskiftet

Inlägg av Horrocks »

Horrocks skrev: 06 apr 2021, 22:02
Spad16 skrev: 04 apr 2021, 11:30 Nu har Hannants tydligen börjat fått lite ordning på EU beställningar efter brexit. Dom säger att det är öppet att beställa från Sverige, är det nån som vågat testa? Inte jag!
/Neil
Jag blev desperat efter påfyllning, så jag har precis lagt en order. Får se hur det går.
Till slut kom paketet från Hannants fram, dvs efter 3v istället för en dryg vecka innan Brexit. Tog ungefär 1,5v efter moms och avgift betalats in så postens hantering är inte särskilt snabb.
Skriv svar