Wash-katastrof!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Wash-katastrof!

Inlägg av Matajen »

Jag håller på och bygger HMCS Snowberry från Revell och har målat skrovet, klarlackat, dekalerat och klarlackat igen. Började washa med svart Vallejo ordentligt utspädd och det gick sakta framåt. Strykning efter strykning byggde jag upp effekten men jag blev lite otålig. Så jag testade sonens "Nuln oil", en wash från Games Workshop. Tyvärr blev effekten för kraftig och jag hann inte med att ta bort överskott innan det blev som på bilderna nedan. Nu undrar jag om någon har något tips på vad jag kan göra. Finns det något kemiskt som löser upp washen, men inte Tamiyas blanklack och det som är där under. Eller kan jag polera med något som tar bort washen utan att skada lacken?

Tacksam för tips!
Wash 1.jpg
Wash 1.jpg (1.42 MiB) Visad 4408 gånger
Bilagor
Wash 2.jpg
Wash 2.jpg (1.56 MiB) Visad 4408 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av magnusf »

Hej Mattias!

Jag tror inte kemi funkar, däremot så skulle du kunna gnugga med en topz fuktad i vatten och se om du får bort det.

Ett tips för wash är att använda enamel-wash (MiG har massor av olika), alternativt oljefärg utspädd med lacknafta, de har en mycket längre "öppentid" och slabbar man inte för mycket så klarar sig underliggande akryl-lager bra. Man har timmar på sig att justera eller ta bort dem innan de sitter.

Hälsningar

Magnus
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Matajen »

Hej Magnus,

jag ska definitivt tänka på detta för framtiden. Jag har provat att gnugga med en bit lakan doppat i vatten och det funkar inte. Kanske man kan test att gnugga med tandkräm?
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av magnusf »

Tandkräm är i princip tvål och det finns en risk (stor) att den löser underliggande lager. Du bör nog i så fall skaffa något slags riktig polish som är avsedd att användas över färg.

Inget hindrar att du provar tandkräm men testa inte direkt på ditt projekt utan prova på något annat först!

Hälsningar Magnus
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Nicklas Karlén »

Finns det någon övre gräns för hur mycket man kan vädra en korvett från denna tid? Jag tror inte det så du kan nog täcka det mesta med mera skit och rost.

Nicklas

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Matajen »

Jag har också hittat de här bilderna och de är fantastiskt läckra. Själv hade jag dock inte tänkt gå fullt så långt, men jag kanske blir tvungen...
Horrocks
Inlägg: 382
Blev medlem: 27 maj 2015, 13:18
Namn: Johannes Linder

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Horrocks »

Jag har testat att polera med Tamiyas polish och det funkar ganska bra, men det är svårt att undvika färgen nöts bort från utstickande delar, nitar och dyl.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Matajen »

Nu körde jag med lite tandkräm och diskhandduk. Det blev mycket bättre och med lite rostvädring m.m. så blir det nog bra till slut.
IMG-3718.jpg
IMG-3718.jpg (1.68 MiB) Visad 4361 gånger
IMG-3717.jpg
IMG-3717.jpg (1.69 MiB) Visad 4361 gånger
IMG-3716.jpg
IMG-3716.jpg (1.6 MiB) Visad 4361 gånger
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av Matajen »

IMG-3719.jpg
IMG-3719.jpg (1.57 MiB) Visad 4360 gånger
IMG-3720.jpg
IMG-3720.jpg (1.57 MiB) Visad 4360 gånger
IMG-3721.jpg
IMG-3721.jpg (1.56 MiB) Visad 4360 gånger
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Wash-katastrof!

Inlägg av magnusf »

Jag ger mig vad gäller tandkrämen :) ! Verkar ju funkat alldeles utmärkt!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar