3D print modeller, en möjlighet kanske?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av magnusf »

I AFV Modeller nr 89 (jul/aug 2016, tillgänglig elektroniskt från AFVs app mot betalning om man är nyfiken) bygger David Parker den här modellen: https://www.shapeways.com/shops/ets35?s ... e+kits&s=0, en Hotchkiss H39 (ni får fördjupa er själva i vilka av satserna man måste beställa för att få ihop en komplett vagn men det räcker inte med en av dem...). Modellen blir superfin (och jag tror inte det är bara för att det är David som bygger).

Tomas Enerdal har postat en review på Missing Lynx: https://www.tapatalk.com/groups/missing ... 02144.html

Så slutsatsen får nog bli att det är fullt möjligt att göra byggsatser på det här sättet men även en ganska liten vagn som Hotchkissen kostar en bra bit norr om 2000 kronor. Och så ska ju någon cadda upp den också :) !

Hälsningar

Magnus
Magnus Å
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jan 2020, 22:50
Namn: Magnus Åberg

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av Magnus Å »

Hej, sprödheten (eller: elongation %) är fortfarande ett problem och något som är bland det svåraste att jobba med och anpassa 3D modeller för att få bra resultat. Jag håller på med SLA printing (laser i resin) och det finns material med mindre sprödhet men dessa är oftast sämre i detaljeringsgraden. Bilden på rattarna här (skala 1/25) är i 2 olika material där den ljusare varianten till vänster är mer flexibel men lite "grövre". Båda är printade från samma 3D underlag. Det mer flexibla materialet är dessutom lite dyrare. Oftast är kanske detaljeringen tillräckligt bra men man vill ju utnyttja fulla maskinkapaciteten...
Jag har övergått till det flexibla materialet i exv AK5:orna för att dom inte ska gå sönder när man rensar supportmaterialet men har kvar materialet med bättre detaljeringsgrad i "gubbarna" på www.vdh1.se

CAD-modellering får bli mer av hobbyverksamhet eftersom det blir svårt att ta ens halva marknadspriset för konstruktionsuppdrag men jag är ändå villig att göra ett försök på några projekt. Förhoppningen finns ju att kunna lägga all tid på denna typ av konstruktionsjobb och släppa fordonsindustrin där jag tillbringat de senaste 25 åren.
Bilagor
mtrl jfr small.jpg
mtrl jfr small.jpg (12.78 KiB) Visad 1264 gånger
Skriv svar