3D print modeller, en möjlighet kanske?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag hittade av en slump ett site med riktigt fina 3D Cad modeller och det finns lite med svensk anknytning bl.a Patria SISU vagn och Terrängbil 16 Galten samt Artillerisystem 08 Archer, PVRBV 551, IKV 103. Det verkar finnas filer för STL utskrift för en visserligen saftig kostnad men ändå. Om man gick ihop ett gäng så skulle man kanske kunna fördela kostnaden för ett sådant här projekt

https://hum3d.com/3d-models/patria-pasi/

Bild

Jag är för dåligt påläst om 3D print men detta vara en möjlighet att ta fram modeller som kanske skulle få svårt hos de vanlig producenterna? Jag skulle väldigt gärna vilja ha en Sisu i skala 1/35 men det kanske inte är möjligt med denna teknik så det kanske förblir en önskan.

Något som kan detta område bättre som har några synpunkter?


Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag har aldrig gjort en 3D-modell själv, men jag har beställt ett par stycken.

Jag tror inte att du kan ta ovanstående 3D-fil och skriva ut hur som helst. Inte så att det blir särskilt bra i alla fall.

3D-modellen behöver nog anpassas innan den kan skrivas ut som en rimlig byggsats, likt denna: https://www.shapeways.com/product/F4SM3 ... 2&li=shops

Med det sagt så tycks möjligheterna för modellbyggare vara goda över lag. Beställde ett gäng figurer och en artilleripjäs i 1/72 från Speira Miniatures, som gör dem med just 3D-skrivare. Hur fina och väldetaljerade som helst!
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av rogerjo1 »

kostar väl 395 € i färdig skriv fil ? Tgb 16 om några vill dela och kan skriva ut mot betalning
Michael
Inlägg: 138
Blev medlem: 31 jan 2012, 17:02
Ort: Helsingfors, Finland

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av Michael »

Nicklas Karlén skrev: 04 feb 2021, 14:00 Jag skulle väldigt gärna vilja ha en Sisu i skala 1/35 men det kanske inte är möjligt med denna teknik så det kanske förblir en önskan.

Nicklas
Vad jag har förstått så håller Finmilmodels på med en 1/35 Sisu pansarbil. Har varit några bilder uppe på finska forum/FB. Gjut formerna lär vara i produktions fasen.

Michael
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av Johan Elvin »

395€för en 3D-print färdig fil.
Vad är det för skala på den på modellen man får då?
Förmodligen måste man gå in och skala modellen till den storlek man vill ha den i, samt dela upp den i 3d-print hanterbara delar?

Låter som ett fruktasvärt högt överpris för en fil som man förmodligen måste massera själv för att få till nåt bra av, plus att själva printkostnaden tillkommer.
Om det hade varit det priset för en färdigprintad modell i rätt skala hade jag kanske tyckt det kunde vara värt ett sånt pris.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Magnus Å
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jan 2020, 22:50
Namn: Magnus Åberg

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av Magnus Å »

Hej, som det nämns tidigare så krävs en hel del modifiering av STL-filen för att den ska funka med vald skala, tillverkningsmetod, maskinstorlek mm. Med tanke på det jobb som behövs för att modellera ett komplett fordon så kanske priset ändå inte är orimligt. Oftast är det enklaste att modellera hela rasket i ett solidmodelleringsprogram så att man kan modifiera solider istället för STL-ytor. Själva skalningen är oftast inget problem och det kan vara så att STL-modellen är i verklig storlek. Blir ändå svårt att komma under 1000:- i försäljningpris även om man tar väldigt lite hänsyn till CAD-timmar för 3Dprintberedningen. (Om man ska vara lite petig så är det oftast inte tillåtet att använda dessa modeller för att tillverka mer än för eget bruk.)
Archer och Galten ligger i min egna önskeprojektlista men tiden brukar dra iväg... Har dock CAD-redskap, 3D-printer (SLA och FDM), registrerad bisyssla för tillverkning och ett brinnande intresse. Började mäta på en PBV302 redan på 90-talet men först nu har jag tagit fram förseriedetaljer. Förhoppningsvis kommer denna upp på min webförsäljning ( www.vdh1.se ) snart...
pre series
pre series
preseries pic 1.jpg (1.2 MiB) Visad 5351 gånger
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av rogerjo1 »

Tillverkar du Galten så köper jag den direkt.. din pbv ser jättefin ut, vad är skalan ?
Magnus Å
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jan 2020, 22:50
Namn: Magnus Åberg

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av Magnus Å »

Skalan på bilden är 1/35 och ett skrov i 1/72. Har anpassat första modelldelningen till 1/35 men ännu inte provmonterat. 1/72 kräver mer anpassning eftersom alla smådetaljer blir för tunna att printa.
Ett problem med Galten är att jag har inte så mycket referenser. Det har inte riktigt passat sig att ta fram kameran när man mött dom i terrängen och nu så har jag lämnat in utrustningen och är helt civil så då blir dom ännu grinigare när man tar bilder...
rogerjo1
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 mar 2015, 17:24
Namn: Roger johansson

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av rogerjo1 »

Intressant att se resultatet av pbv 302 , klart intressant även fast jag redan har 2 hobbyfan c modeller ..
Synd att jag inte hittar mitt minneskort på walk around på Galten, tog nog 60 foton på så gott som allt så befälet som var där frågade om jag skulle göra en modell.. hoppas jag hittar det
Klart intresserad av dina ak5 vapen med , du har inga planer på att göra stridssäck 2000 med ?
Lurifax
Inlägg: 904
Blev medlem: 09 feb 2012, 20:12

Re: 3D print modeller, en möjlighet kanske?

Inlägg av Lurifax »

Jag vet mycket lite om olika utskriftsformat och typer av utskrifter. Jag köpte dock några 0,5 cal ksp från HobbyEasy för fyra-fem år sedan. Jag kommer inte ihåg vad tillverkaren heter men ksp:erna var mycket fina och välgjutna. Problemet var att de också var väldigt spröda. De föll sönder redan då jag försökte klippa loss dem från "gjutstammarna". Så de gick i soptunna.

Någon som vet om det är detsamma idag? Det finns ju en del trevliga mindre tillbehör som just ksp:er men även antennfästen, verktygsfästen, skydd för lampor mm som man gärna kryddat upp någit bygge med.
holst

CU@C4
Skriv svar