Fixa kant?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Fixa kant?

Inlägg av Matajen »

När jag målade kamouflage på mitt pågående fartygsbygge (HMCS Snowberry) så blev en av kanterna inte skarp. Jag vet inte om jag satt tejpen dåligt eller om jag råkat måla lite för flödigt. Det är bara på ett ställe. Vi prata om blått på vitt. Har ni några tips om hur jag ska fixa kanten? Det jag tänker är att maska det blå och försiktigt penselmåla med vitt där det runnit. Alternativt utvidga det blå fältet och spraya blått en gång till.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Fixa kant?

Inlägg av Urban Gardini »

Maska och spruta men gör så att du först sprutar den blåa färgen och på så vis förseglar maskeringen och sen sprutar vitt. Eller så gör du tvärt om men försegla maskeringen. Att pensla vitt är dock ingen höjdare så det låter som en straffkommendering.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Fixa kant?

Inlägg av Matajen »

Jag ska tänka på detta när jag går vidare med fler färgade fält, att jag ska spraya vitt för att försegla (även om det har gått bra utan försegling hittills, utom i detta enda fall). I den nu uppkomna situationen så verkar det bästa vara att utvidga det blå fältet för att undvika att täcka blått med vitt, som ju kommer kräva många lager.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Fixa kant?

Inlägg av Matajen »

Eftersom en bild säger mer än tusen ord, så lägger jag upp en.
Bilagor
AA2EA5CC-FCD7-4A13-8482-AF864863A98A.jpeg
AA2EA5CC-FCD7-4A13-8482-AF864863A98A.jpeg (2.92 MiB) Visad 3381 gånger
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Fixa kant?

Inlägg av jonaszett »

Fuska!!
Täck det blåa med rost!
Slipa försiktigt den "dammiga" delen och måla ny vit om det behövs
Z
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Fixa kant?

Inlägg av Matajen »

Tack Z - det får bli så!
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fixa kant?

Inlägg av Stellan »

Om det går...skulle jag rekommendera att skrapa mycket lätt med ett knivblad på det som du vill slippa. När så mycket som möjligt är borta lägger du nytt lager vitt över. Ögat vill gärna se skarpa kontraster och får du då bort underliggande blå skarpa kanter kommer du knappast att se att du lagat och lappat.

Skepp är utmärkta att vädra och gegga på om man vill. Med simulerade bättringsmålningar, rostrinningar, allmänna skuggningar och washer senare så kommer du inte se ett dyft av målningsmisstag.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar