Vallejo Model Air vs Model Color

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Matajen »

Hej!

En fråga som snart inställer sig när man är ny i det här gamet, är om jag måste köpa både Vallejo Air och vanliga Model color. Jag tycker det funkar att spruta de vanliga färgerna med spädning förstås. Dessutom så är det ju heller inte ett 1 till 1 förhållande med kulörer så det blir ju knepigt (och dyrt) att köpa båda två. Vad säger ni erfarna?
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Snoddas »

Matajen skrev: 17 jan 2021, 12:15 Hej!

En fråga som snart inställer sig när man är ny i det här gamet, är om jag måste köpa både Vallejo Air och vanliga Model color. Jag tycker det funkar att spruta de vanliga färgerna med spädning förstås. Dessutom så är det ju heller inte ett 1 till 1 förhållande med kulörer så det blir ju knepigt (och dyrt) att köpa båda två. Vad säger ni erfarna?
Jag själv använder Vallejo ganska flitigt också och jag har faktiskt dubbla uppsättningar av dessa, men visst fungerar det att späda ut Model Color färgen och det händer att jag ibland gör det också om jag inte har lika kulör i Air formen. Men det är i mitt tycke opraktiskt och sen är vissa av Model Color färgerna mindre bra att späda ut om du tex ska pensla Model Color gul (70 953) och har spätt ut den så blir täckningen mycket sämre, Vallejos gula färger avråder jag dock ifrån att måla/färga med då just dessa täcker fruktansvärt dåligt, till sist är det lite knepigt att späda ut Vallejos färger för dom får inte spädas ut för mycket och inte för lite för då blir det stopp i sprutan. Däremot så tycker jag att dom flesta av Vallejo Air färgerna går att penselmåla med då dom täcker ganska bra. Det beror ju på hur mycket du målar med pensel också naturligtvis,detta är mina erfarenheter.
Mvh Henrik
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Stellan »

Efter att ha ha använt Vallejo i 15 år så kan jag bara säga att det är bra att ha båda varianterna hemma beroende på vad som ska göras. De kompletterar varandra för pensel- och sprutmålning så det blir inte så mycket ångest över att man har en av varje. Model Air kan sprutas extremt tunnt så att varje lager ger djup åt nästa.

Ska man måla gult är det av vikt att man grundar med vitt eller rosa innan för att det ska täcka.

Grundar alltid innan jag målar med Vallejo. Tamiya fine grey eller white, alternativt Games workshops Skull white eller Chaos black.
Stellan Schroeder Englund
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Matajen »

Tack för tipsen. På tal om primer, jag kör också Tamiya, men jag har sett att Vallejo har primer också och till ett betydligt bättre pris. Är de bra?
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Urban Gardini »

Matajen skrev: 18 jan 2021, 08:01men jag har sett att Vallejo har primer också och till ett betydligt bättre pris. Är de bra?
Kort svar: Nej
Uttömmande svar: NEEEEEEJ!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Matajen »

Tack för den tydliga inputen, Urban :)
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Urban Gardini »

Vassego!

Vallejos primer lägger sig fint men den har ett riktigt dåligt bett så ska man slipa något så rullar den av. Jag skulle vilja jämföra deras primer med att det är som att lägga en film över underlaget, den sitter fast av att den spänner över och suger fast mot underlaget tack vare att det blir vakum mellan underlag och primer. Men så fort man måste bearbeta primern så börjar eländet och sen blir det bara värre.

Det är lite så Stynylrez/UMP Ultimate Primer/AMMO Oneshot Primer (De är alla samma under olika namn) fungerar men med den skillnaden att den faktiskt har ett litet bett mot underlaget och framförallt är betydligt tåligare att bearbeta.

Bästa primern är de som är baserade på cellulosathinner såsom Mr Surfacer 1000/1200/1500, AK Xtreme Primer and Microfiller, Alclad och MRP. Med de så får man ett starkt fysiskt grepp mot underlaget genom att den härdar in i plasten och tål bearbetning utan att släppa greppet. Nackdelen är doch giftigheten så bra utsug och mask är att starkt rekommendera.

Kan man inte skjuta giftig = bäst primer så är i mitt tycke den bästa primern att använda faktiskt Tammy's XF-1 med X-20A då den milda kombinationen ger bättre grepp i ytan än vad man får med Vallejo/Stynylrez.

Där har du ett betydligt längre svar.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Matajen
Inlägg: 90
Blev medlem: 03 dec 2020, 23:10
Namn: Mattias Nyström

Re: Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Matajen »

Urban Gardini skrev: 18 jan 2021, 14:27 Vassego!

Vallejos primer lägger sig fint men den har ett riktigt dåligt bett så ska man slipa något så rullar den av. Jag skulle vilja jämföra deras primer med att det är som att lägga en film över underlaget, den sitter fast av att den spänner över och suger fast mot underlaget tack vare att det blir vakum mellan underlag och primer. Men så fort man måste bearbeta primern så börjar eländet och sen blir det bara värre.

Det är lite så Stynylrez/UMP Ultimate Primer/AMMO Oneshot Primer (De är alla samma under olika namn) fungerar men med den skillnaden att den faktiskt har ett litet bett mot underlaget och framförallt är betydligt tåligare att bearbeta.

Bästa primern är de som är baserade på cellulosathinner såsom Mr Surfacer 1000/1200/1500, AK Xtreme Primer and Microfiller, Alclad och MRP. Med de så får man ett starkt fysiskt grepp mot underlaget genom att den härdar in i plasten och tål bearbetning utan att släppa greppet. Nackdelen är doch giftigheten så bra utsug och mask är att starkt rekommendera.

Kan man inte skjuta giftig = bäst primer så är i mitt tycke den bästa primern att använda faktiskt Tammy's XF-1 med X-20A då den milda kombinationen ger bättre grepp i ytan än vad man får med Vallejo/Stynylrez.

Där har du ett betydligt längre svar.
Jag förstår att det inte är sprayburk från Tamiya du använder. Det gör jag. Men jag antar att det ovanstående gäller även för sprayburkar?
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Vallejo Model Air vs Model Color

Inlägg av Urban Gardini »

Jag använder inte sprayburkar. Det är möjligt att Vallejo primer på sprayburk kan fungera då jag inte vet något om dessa men jag skulle inte chansa. Ska du ha den bästa sprayprimern sett till pris så bör du skaffa GWS Citadel Chaos Black, finns i andra färger också men jag föredrar svart primer.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar