F-105 Thunderchief i 1/72?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Fenix
Inlägg: 890
Blev medlem: 28 jan 2012, 14:58
Namn: Christer Lind
Ort: Linköping

F-105 Thunderchief i 1/72?

Inlägg av Fenix »

Om jag skulle vilja bygga en F-105 i 1/72 vilket märke ska man välja, jag kollade på Scalemates.com och det verkar finnas många tillverkare som försökt sig på F-105.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Jan Gaude
Inlägg: 553
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: F-105 Thunderchief i 1/72?

Inlägg av Jan Gaude »

Hej!

Här har du en länk till dom F-105 Thunderchief i 1:72 som finns.
Tror Trumpeters ska vara den som är bäst.

https://www.scalemates.com/products/rev ... underchief

Airfix har också gett ut en F-105:a i 1:72
https://www.tapatalk.com/groups/airfixt ... t9585.html

Mvh / Janne
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: F-105 Thunderchief i 1/72?

Inlägg av Urban Gardini »

Trumpys Thud är en bra modell, inte jättebra men bra. Håller på med en G och mitt enda klagomål så här långt är att cockpitdekalerna är tokfel i storlek med runt 20% för mycket. Vet inte hur det ser ut med D. Har visserligen en D men till den har jag skaffat PE.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: F-105 Thunderchief i 1/72?

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,
Jag skulle välja Trumpeters Thud, oavsett vilken variant det handlar om. Trumpeters modell är den nyaste och enda modell av Thud i 1/72 med försänkta panellinjer. Även om man kanske kan ha åsikter om nitradernas placeringar så ger de ett bra helhetsintryck på den färdiga modellen. Passformen är oxå mycket bra.
Andra valet är nog Monograms modell. Som vanligt med Monogram är detaljerna mycket fina, så som cockpit, landställ, hjul, vapen och utblås. Och som vanligt med Monogram är det tyvärr höjda (men fina) panellinjer på modellen.

Den Thud jag byggt (Trumpeter, inte färdig) har fått en ny cockpit, nya hjul, luckor o lite annat men det är i första hand cockpit som ”behöver” bytas, om man nu är lagd åt det hållet (den duger gott som den är i modellen oxå!).
Mvh
Rickard
Skriv svar