Dragstång till 29:an och 32:an?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av PederT »

Jag söker bilder på drag-/bogserstängerna till Tunnan och Lansen.
Det finns en tråd här på Forumet sedan tidigare med bilder på dragstången till Tunnan,
men jag söker en annan dragstång. På sidorna 62 och 63 i Nordic Airpower om SAAB 29,
finns bilder på en J 29F från F4 med den dragstången jag är ute efter, men,
bättre bilder vore bra.

//Peder
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av Anders.Edblad »

Inte den stång du är ute efter men här är bilder på två stänger som ligger vid och är kopplad till en J 32 som står på F15 fina museum.
Dragstång Lansen.jpg
Dragstång Lansen.jpg (144.61 KiB) Visad 5686 gånger
Dragstång Lansen 4.jpg
Dragstång Lansen 4.jpg (93.09 KiB) Visad 5686 gånger
Dragstång Lansen 3.jpg
Dragstång Lansen 3.jpg (111.72 KiB) Visad 5686 gånger
Anders E
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av Niklas »

Den översta bilden ser ut som dragstången till en Viggen, tror inte den passar till Lansen.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av Jon MW »

Kanske inte riktigt en sån här bild du va ute efter. Jag försökte rita upp en sån stång gör ett tag sen baserat på de bilderna, mått på den andra tunnan stången och att den skulle passa Pilot Replicas nosställ. Om den är rätt eller inte har jag ingen aning om, men utseendet påminner lite. Den är lite för tjock men det är gjort för att den ska gå att tillverka. Här är en bild på stängerna till Lansen och Tunnan.

Bild

På bilderna som Anders har lagt upp tror jag också fackverksstången är till en Viggen och den andra har jag för mig är icke flygplans specifik utan gick att använda på olika plan, den gick även att förlänga.
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av Anders.Edblad »

I Nordic Airpower 7 den om Lansen finns det flera bilder på två olika dragstänger som användes till Lansen. En ser ut som den gul/svarta som jag tog bilder på och en som är fäst högre upp på landningsstället typ så här, http://www.plasticwarfare.se/2012/01/sa ... alkaround/

Anders E
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av hanfeh »

Sånt här är intressant och jag skulle bli jätteglad om någon kunde tillverka dessa. Jag har en vän i Tyskland, Alexander Hunger som håller på en hel del med GSE för svenska FV. Skisserna nedan är från Alex. Vissa passar nog bäst för ets och andra för resin. Vad jag förstår hade både 35 och 37 fackverks-bogserstång. Har bild där kombistången används på 35 och antar att den även användes för 35. Eftersom jag gärna gör diorama med kompletta funktioner är det skala 1:72 som gäller. Även då måste man komprimera en hel del. (Det finns ju en 37-stång i skala 1:48 och skulle gärna se den i skala 1:72.)
Bilagor
Bogsergaffel FV kompr.jpg
Bogsergaffel FV kompr.jpg (482.6 KiB) Visad 5609 gånger
37 Viggen 1 kompr.JPG
37 Viggen 1 kompr.JPG (284.27 KiB) Visad 5609 gånger
35 Draken kompr.JPG
35 Draken kompr.JPG (344.22 KiB) Visad 5609 gånger
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av PederT »

Tack för mycket intressanta bilder. Och Jon, den i mitten var det jag var ute efter.
Den andra 29-stången finns här på Forumet i en tidigare tråd. Den är målad röd/gul,
men frågan är om inte stången i Nordic Airpower är svart/gul?

//Peder
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av Anders.Edblad »

Peter, bra att du fick det svar du sökte och personligen fick jag reda på vad jag tagit bilder på!
Då är den översta bilden jag tog en dragstång till Draken och här är en regnig bild från F15 med kombistången den till Draken och Viggen.
Dragstänger.jpg
Dragstänger.jpg (101.18 KiB) Visad 5567 gånger
Anders E
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av hanfeh »

Bakom verkar det ligga två 35-stänger då det ser ut som de har hjul i ändarna. En bild på gul/svart målad stång till 34:an.
Bild
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Dragstång till 29:an och 32:an?

Inlägg av Anders.Edblad »

Peter, hoppas att du ursäktar att jag fortsätter din tråd efter att du fått ditt svar. Men jag blev lite nyfiken på en sak. Någon som vet om den här lilla gula vagnen som är kopplad till en av dragstängerna användes när dom var aktiva eller om det är något de tillverkat på museet?
Vagn.jpg
Vagn.jpg (152.67 KiB) Visad 5529 gånger
Den ena stången är nog till Viggen, här är en bild från andra hållet samma regniga dag. Här ser man också den lilla gula vagnen.
Dragstänger2.jpg
Dragstänger2.jpg (168.63 KiB) Visad 5529 gånger
En bra sak med F15 är att ute på plattan har dom gjort en klargöringsgrupp med mycket kringutrustning ansluten. Här är ännu en bild på en stång till Viggen.
Dragstång Viggen 2.jpg
Dragstång Viggen 2.jpg (181.58 KiB) Visad 5529 gånger
Anders E
Skriv svar