Olja till Sil Air-kompressor

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Olja till Sil Air-kompressor

Inlägg av Johan C »

Jag upptäckte att jag har lite låg oljenivå i min Sil Air-kompressor som jag använder när jag airbrushar. Och eftersom jag inte bytt olja i den sen jag köpte den för snart 20 år sedan :shock: så tänkte jag passa på att göra ett oljebyte.

Rekommenderad olja till den är SINCOM/32E från Roloil, finns i 0,5 liter flaska. Efter sökningar visade det sig att det är en ganska dyr olja... Med frakt blir det nästan 300:- på det billigaste stället jag har hittat.

Är det någon som vet om det finns annat alternativ till den här oljan? Eller om den går att hitta någonstans till lite humanare pris? :)

/Johan C
Johan Carlbom
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Olja till Sil Air-kompressor

Inlägg av jonaszett »

Kanske kolla med en firma som servar kyl och frysanläggningar till varuhus och butiker vilken typ av olja dom laddar i kompressorerna (om dom nu byter oljor och inte bara hela kompressorer vid fel)
Z
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Olja till Sil Air-kompressor

Inlägg av Björn B »

Tyckte också att det var dyrt men slår man ut priset på 20 år så är det inte så farligt. 1,25:- i månaden. Det börjar bli dags för en service av min kompressor nu, får ta mig iväg till Matton och köpa olja.
Johan C
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:22
Namn: Johan Carlbom
Ort: Landvetter

Re: Olja till Sil Air-kompressor

Inlägg av Johan C »

Björn B skrev: 13 jan 2021, 22:36 Tyckte också att det var dyrt men slår man ut priset på 20 år så är det inte så farligt. 1,25:- i månaden. Det börjar bli dags för en service av min kompressor nu, får ta mig iväg till Matton och köpa olja.
Du har rätt där Björn att det blir ju inte farligt dyrt när man räknar över så lång tid :) Jag får väl bita i det sura äpplet och beställa hem en halvliter olja... Såg att Matton har den olja jag söker, men jag har ingen fysisk butik i närheten så jag får beställa hem istället.
Johan Carlbom
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Olja till Sil Air-kompressor

Inlägg av Janne Nilsson »

En av orsakerna till att hålla sig till av tillverkaren rekommenderad olja är att garantin ska gälla. Det är väl inte riktigt aktuellt i det här fallet.
Tycker spontant att en likvärdig olja borde funka.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Olja till Sil Air-kompressor

Inlägg av Stefan S »

Fick med två burkar olja när jag köpte min hos Matton för säkert 20 år sedan.
Skriv svar