VAT + MOMS vid köp från Hannants?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
hanfeh
Inlägg: 601
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av hanfeh »

Än så länge verkar det oklart om Hannants kan dra av deras 20% VAT vid leveranser till EU-länder. Klart är att vi får betala 25% MOMS vid import från UK. Kan bli dyrt att köpa från Hannants med både 20% VAT och sen 25% MOMS på det!
Vi får se hur det utvecklar sig.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av Björn B »

Glöm inte att momsen är på totala summan inkl. frakt. Sen tillkommer postens avgift på 70:- för nöjet att få betala in momsen.
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av Andre B. »

Anar att vi får samma kostnadsökning när det gäller modeller från Kingkit...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av Björn B »

Det kan vi vara ganska säkra på.
Postnord är på alerten när det gäller paket som kommer från länder utanför eu.
Jag hade tappat bort huven till min He111 från Roden så jag bad dom att få köpa en ny. Jag fick svaret att dom skulle skicka en utan kostnad.
Paketet fastnade hos postnord som ville ha kvitto på köpet. 0 kronor var inte acceptabelt att knappa in i deras system. Det var nära att paketet gick i retur innan jag fick ordning på det efter mejl och telefonkonversation.
jag har inte hitta någon firma inom EU med samma stora sortiment som Hannant's så det är väl bara att vänta tills alla frågetecken har rätat ut sig så att man kan räkna på om man vill handla.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av magnusf »

Jag trodde till att börja med när de fått till ett avtal om handel att det skulle fortsätta som idag för oss modellbyggare men så är det nog inte...

Svensk moms ovanpå brittisk moms verkar inte rimligt i det långa loppet, det borde bli så att man köper momsfritt från Hannants (eller annan valfri brittisk handlare) och sedan lägger på svensk moms. Problemet där är att brittisk moms är 20% medan svensk är 25% vilket innebär en fyraprocentig fördyring redan där. Och sedan tillkommer speditionsavgiften på det. Min gissning just nu är att det alltså kommer att vara likvärdigt med att handla från USA, Japan osv.

Vad gäller sortiment och tillgänglighet så kommer det här att rätta till sig. En stor del av Hannants kundbas lär ha varit Europa och det finns nog ett gäng firmor både i gamla öst och på andra ställen som kommer att ta chansen att jacka upp nu. Det jag handlar från Hannants är sällan prylar som har sitt ursprung i Storbritannien (precis som Björn skriver har sortiment och tillgänglighet varit den stora attraktionen) och Airfix lär man kunna få tag på i alla fall :) !

Jag har en Airfix Spit Vc och lite annat krafs som ligger i posten någonstans på väg från Lowestoft, jag berättar hur det gått när paketet kommer hit!

Hälsningar

Magnus
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av Björn B »

Är det skickat innan årsskiftet så ska det inte vara några problem.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av Mats Averkvist »

Det finns ju andra länder att välja på inom EU...

Polsk firma med svensk hemsida:
https://www.super-hobby.se/

Tysk firma med stort utbud:
https://www.modellbau-universe.de/

Det finns många fler.
Pål Björkman
Inlägg: 243
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:48
Ort: Tyresö

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av Pål Björkman »

Jag lyfte ut mitt paket idag. Beställdes 14/12, så helt OK.
Väntar leverans fr USA som beställdes den 30/11. Skickas med US Post. Ankom terminalen i Miami 4/12. Sen dess stopp! inget händer, frågor försvinner i cyberrymden, Vi får väl se vad som händer under januari.
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av JA_37C »

Mats Averkvist skrev: 29 dec 2020, 09:48 Det finns ju andra länder att välja på inom EU...

Polsk firma med svensk hemsida:
https://www.super-hobby.se/

Tysk firma med stort utbud:
https://www.modellbau-universe.de/

Det finns många fler.
Ja det var de två onlinebutikerna jag tänkte tipsa om, du hann före!
Hopas dock det löser sig med Hannants ändå. Gillar dem.
dandersson98
Inlägg: 52
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:17
Namn: Daniel Andersson
Ort: Gävle

Re: VAT + MOMS vid köp från Hannants?

Inlägg av dandersson98 »

Hej!

Fast Hananats kan ju redan sälja utan brittisk moms. istället för "EU-prices" så ska man välja "Export prices". När Storbritannien kliver ut ur EU så kommer ska även detta pris gälla för oss. Dock tillkommer den svenska momsen, avgifter och eventuell tull så dyrare blir det :( . Eventuellt kan vi slippa tullen då det verkar komma ett avtal mellan Storbritannien och EU att man inte ska ha någon tull men det är mer osäkert.

Mvh
Daniel
Skriv svar