Highlight fråga.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Highlight fråga.

Inlägg av Snoddas »

Jag håller på att lära mig att lägga på highlights med min airbrush och min fråga är, har jag lagt på för mycket highlight på min Churchill? Hela vagnen kommer senare att få en mörk wash som tonar ned highlightsen.
Bild

Mvh Henrik
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Highlight fråga.

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag tror att det där blir en bra grund för den mörka washen.
Personligen brukar jag vara för försiktig när jag gör en highlight så efter wash, vädring syns den inte.

Anders E
Jon MW
Inlägg: 120
Blev medlem: 01 jul 2016, 13:20
Namn: Jon Myhr Wahlen

Re: Highlight fråga.

Inlägg av Jon MW »

Tycker det ser ut som en bra början. En sak du skulle kunna försöka göra är att ta en lite mörkare version av grundfärgen och lägga lite skuggningar för att öka kontrasten. Ritade på din bild som möjligt förslag, du skulle kunna lägga lite skuggningar inom de röda ringarna men försöka ha kvar highlighten vid de blåa.

Mycket av att lägga på highlights och skuggningar handlar om att skapa mer kontrast mellan olika delar på modellen för att få fram att vissa delar är mer slitna/skitiga eller för att få lite mer djup på modellen. En sak man kan göra är att t.ex. maska plåten runt luckan och lägga en liten highlight vid det gula sträcket. På det viset blir det en skarp kant på luckan som gör att den står ut lite mer och inte flyter ihop med resten. Samma sak går att göra med luckorna på toppen av tornet.

Nu är det här väldigt mycket en fråga om smak. Det är många som inte tycker det är verkligt och nä det är det nog inte. Så vill man göra nått som ser så verkligt ut som möjligt, ska man nog inte lägga så mycket highlights och skuggor. Personligen tycker jag det blir snyggt och intressant med lite mer kontrast på modellen, speciellt på något som är målat i bara en färg.

Som sagt är helt klart en bra början som med en wash kommer bli snyggt som den är.

Bild
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Highlight fråga.

Inlägg av Snoddas »

Anders.Edblad skrev: 22 dec 2020, 09:31 Jag tror att det där blir en bra grund för den mörka washen.
Personligen brukar jag vara för försiktig när jag gör en highlight så efter wash, vädring syns den inte.

Anders E
Tack Anders för din syn på saken.
Mvh Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Highlight fråga.

Inlägg av Snoddas »

Jon MW skrev: 22 dec 2020, 10:46 Tycker det ser ut som en bra början. En sak du skulle kunna försöka göra är att ta en lite mörkare version av grundfärgen och lägga lite skuggningar för att öka kontrasten. Ritade på din bild som möjligt förslag, du skulle kunna lägga lite skuggningar inom de röda ringarna men försöka ha kvar highlighten vid de blåa.

Mycket av att lägga på highlights och skuggningar handlar om att skapa mer kontrast mellan olika delar på modellen för att få fram att vissa delar är mer slitna/skitiga eller för att få lite mer djup på modellen. En sak man kan göra är att t.ex. maska plåten runt luckan och lägga en liten highlight vid det gula sträcket. På det viset blir det en skarp kant på luckan som gör att den står ut lite mer och inte flyter ihop med resten. Samma sak går att göra med luckorna på toppen av tornet.

Nu är det här väldigt mycket en fråga om smak. Det är många som inte tycker det är verkligt och nä det är det nog inte. Så vill man göra nått som ser så verkligt ut som möjligt, ska man nog inte lägga så mycket highlights och skuggor. Personligen tycker jag det blir snyggt och intressant med lite mer kontrast på modellen, speciellt på något som är målat i bara en färg.

Som sagt är helt klart en bra början som med en wash kommer bli snyggt som den är.

Bild
Det där hjälpte mig mycket Jon, riktigt bra förklarat, tack. Då ska jag försöka fixa till highlightsen och skuggorna efter dina markeringar.
Mvh Henrik
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Highlight fråga.

Inlägg av Plasticbattle »

Would agree with what Jon MW has written above.
Personally I go even further with contrast than the example shown. With each new spray over, I go lighter and thinner. Then I do the same for the shadows. Finally I dry brush peaks and add dark pin washes around details. The model looks very "false" or "gaudy" at this stage.
Filters can then be added by the oil dot method and/or spraying a thin/transparent filter over the whole model. With continued weathering steps, the gaudy effects of contrast disappear and you have a weathered model where the details stand out without really noticing why. (For sprayed filters, think more dirty thinner than thin paint - even add some satin varnish to keep transparency).
Choice of colours in the filters are important as you can change the tone - warm (reds, browns, yellows) for summer, cold (blues, purples, greys, greens) for winter, etc.
I agree its a matter of preference/taste for how far one goes, but also experience on how to bring it back again to look natural. Go a step further with each new model and you´ll find the level you prefer sooner or later. :shock: :shock:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Highlight fråga.

Inlägg av Snoddas »

Plasticbattle skrev: 22 dec 2020, 12:50 Would agree with what Jon MW has written above.
Personally I go even further with contrast than the example shown. With each new spray over, I go lighter and thinner. Then I do the same for the shadows. Finally I dry brush peaks and add dark pin washes around details. The model looks very "false" or "gaudy" at this stage.
Filters can then be added by the oil dot method and/or spraying a thin/transparent filter over the whole model. With continued weathering steps, the gaudy effects of contrast disappear and you have a weathered model where the details stand out without really noticing why. (For sprayed filters, think more dirty thinner than thin paint - even add some satin varnish to keep transparency).
Choice of colours in the filters are important as you can change the tone - warm (reds, browns, yellows) for summer, cold (blues, purples, greys, greens) for winter, etc.
I agree its a matter of preference/taste for how far one goes, but also experience on how to bring it back again to look natural. Go a step further with each new model and you´ll find the level you prefer sooner or later. :shock: :shock:
Thanks Frank, it was intresting for me to read your post and what you personal prefer about highlights and shadows. I will keep your advice in mind when i keep on with my highlight and shadow practice. As you say i will dry brush and give my model a pin wash as well and this painting step is really fun, after this process i will also get more knowledge how to do it in the future.
Mvh Henrik
Snoddas
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 sep 2020, 22:27
Namn: Henrik

Re: Highlight fråga.

Inlägg av Snoddas »

Plasticbattle skrev: 22 dec 2020, 12:50 Would agree with what Jon MW has written above.
Personally I go even further with contrast than the example shown. With each new spray over, I go lighter and thinner. Then I do the same for the shadows. Finally I dry brush peaks and add dark pin washes around details. The model looks very "false" or "gaudy" at this stage.
Filters can then be added by the oil dot method and/or spraying a thin/transparent filter over the whole model. With continued weathering steps, the gaudy effects of contrast disappear and you have a weathered model where the details stand out without really noticing why. (For sprayed filters, think more dirty thinner than thin paint - even add some satin varnish to keep transparency).
Choice of colours in the filters are important as you can change the tone - warm (reds, browns, yellows) for summer, cold (blues, purples, greys, greens) for winter, etc.
I agree its a matter of preference/taste for how far one goes, but also experience on how to bring it back again to look natural. Go a step further with each new model and you´ll find the level you prefer sooner or later. :shock: :shock:
After all the washes i could have more brighter contrasts as you said, but now i know :)
Mvh Henrik
Skriv svar