Hur lång torktid innan lack?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Andréas Hall
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 okt 2015, 11:37

Hur lång torktid innan lack?

Inlägg av Andréas Hall »

Hej

Jag har precis återvänt till modellbygge efter ca 15års frånvaro och nu håller jag på att bygga Hasegawas Datsun 240Z HLS30 och har idag lagt andra lagret med Tamiyas akrylfärg blåmetallic. Innan det ska sättas dekaler och eventuellt vädras lite lätt så har jag planerat att lägga på Humbrols Varnish Gloss. Hur länge behöver jag vänta innan lacken läggs på för att inte sabba färgen?

Med vänlig hälsning,
Andréas
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Hur lång torktid innan lack?

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag målar inte så ofta med Tamiya färger men jag har för mig att en del av deras färger kan vara känsliga för om man lägger på klarlack för tidigt. Det beror också på hur tjockt du målar.
Här har du en länk till Britmodeller där man diskuterar torktiden.
https://www.britmodeller.com/forums/ind ... ear-coats/

Anders E
Andréas Hall
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 okt 2015, 11:37

Re: Hur lång torktid innan lack?

Inlägg av Andréas Hall »

Stort tack för svar! Tror jag avvaktar några timmar till 😀

Med vänlig hälsning,
Andréas
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Hur lång torktid innan lack?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag brukar ha som regel att inte mixa olika färgtyper med varandra. Jag blir lite nervös när du ska lägga en Humbrol ovanpå en Tamiya akrylfärg. Det finns risk att du löser upp Tamiya färgen med Humbrol om du inte är försiktig. Testa gärna på ett ställe som inte syns och se om du får en reaktion. Lägg inte på för tjocka lager.

//Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stefan E
Inlägg: 43
Blev medlem: 18 okt 2014, 17:44
Namn: Stefan Ericsson

Re: Hur lång torktid innan lack?

Inlägg av Stefan E »

Hejsan!

När jag bygger bilar brukar jag låta karossdelarna torka MINST en vecka, oavsett vilken typ av färg jag använder, innan nästa lager färg eller klarlack!

Kanske lite överdriver länge, men färgen är verkligen garanterat genomhärdad.

Jag hoppas verkligen att du inte tänker använda Humbrols klarlack nr35, den brukar gulna efter ett tag!

Min favorit är Alclads Clear Cote Gloss/Matt/Satin som jag rekommenderar varmt, det är en Akryl-lack, går på lätt, ger en otroligt fin yta och den gulnar aldrig.
Ett stort plus för Alclads klarlacker är också att de fungerar över metallfärger utan att döda metallkänslan.

Stefan E
Kenneth
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 jul 2019, 20:25
Namn: Kenneth Jonsson

Re: Hur lång torktid innan lack?

Inlägg av Kenneth »

Hej,

Jag brukar också vänta minst en vecka oftast flera. Den absolut bästa klarlacken jag har använt är Gravity-colors 2k Gloss clear coat.Du kan titta på det här klippet hur man använder den https://www.youtube.com/watch?v=a9sbWtuc5JA
Jag vet att den klarlacken går mycket bra att använda på Tamiyas LP-lack, men har inte använt den på acryl.

Kenneth
Andréas Hall
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 okt 2015, 11:37

Re: Hur lång torktid innan lack?

Inlägg av Andréas Hall »

Hej och tack för svar!

Då får jag nog ta och beställa lite lack från Alclad :)
Andréas Hall
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 okt 2015, 11:37

Re: Hur lång torktid innan lack?

Inlägg av Andréas Hall »

Vilken variant av Alclad ska det vara? Vill ju helst köra akryl, men blir inte klok på vilken av de olika som finns. Nån heter Klear come, någon heter Aqua och nån bara clear...
Skriv svar