På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önskas!

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
TuveB
Inlägg: 248
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:29

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av TuveB »

Det måste sitta något som gör att ljus inte kan gå igenom flygplanet.
Johan_Röd
Inlägg: 516
Blev medlem: 27 jan 2012, 18:38

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Johan_Röd »

Jag har ett önskemål om en individ det vore roligt att ha märkning till. Nämligen 60082 som, inte helt överraskande, bor på Ängelholms Flygmuseum.
Ett annat förslag är att göra ett dekalark i samma stil som det Gripen arket från TwoBobs med en mängd siffror och annan märkning så att byggaren helt enkelt kan välja i stort sett vilket individnummer som helst. Om det är för mycket att ha med till byggsatsen kanske det kan vara en idé som kunde gå att sälja som separata dekalark?
Med vänliga hälsningar
Emma

/gm
Tor
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Erik_G »

Ja, jag tycker nog att man bör ha en representativ
Inloppskanal. Beroende på flygmaskin och insugets beskaffenhet kan behovet av fläktfront skifta, men jag tror att intagen är rätt raka på Sk 60, så jag misstänker att det bör finnas en fläktfront där. Intagen bör också vara av skalenlig längd om det är möjligt, om inte annat av pedagogiska skäl. Jag tycker det är kul att se hur mycket plats i flygkroppen som består av motor och hur mycket som är "luft". Men om det inte går så ser jag hellre en trunkerad och kanske rent av fejk-perspektivjusterad variant finns med. Alltså ett luftintag som gjorts koniskt med en krympt fläkt för att ge intrycket av en längre insugskanal.
Man kan ju inte få allt, men om det går att gjuta kanalen i ett stycke, så man slipper en ful skarv, så är det också uppskattat :-)

När det gäller Emmas idé om dekalark så är min åsikt att det är bra men inte jätteviktigt att man kan bygga valfri individ från dekalarket.
Oavsett vilket man väljer tycker jag det är bra om tillverkaren väljer ut ett eller ett antal existerande kärror och anger vilka delar som ska användas för vilken version (om flera versioner går att bygga från samma boxning). Om det dessutom finns extradekaler och referenser i lådan är det ett uppskattat plus. Men att göra som i vissa Dragon-byggsatser, och ha med alla möjliga alternativa delar i samma låda, men inte tydligt ange vilka som hör till vilka märkningsalternativ tycker jag är lite taskigt/slarvigt. Underlätta för de som vill bygga en korrekt modell rätt ur lådan. De som vill bygga "sin" individ har säkert hyfsad koll på vad som gäller för deras maskin ändå.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Emil Lindberg »

Johan_Röd skrev:Ett annat förslag är att göra ett dekalark i samma stil som det Gripen arket från TwoBobs med en mängd siffror och annan märkning så att byggaren helt enkelt kan välja i stort sett vilket individnummer som helst.
Jag tror att dekaltillverkeran redan har nämnt detta upplägg. Dock kanske inte för de omålade SK 60 (svarta siffror), eftersom att detta märkningsalternativ bara existerade 4-5 år av SK 60:s nu 46-åriga tjänstgöringsperiod
Lennart

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Lennart »

Härligt att se Emil.Men lätta attacken över fjällvärlden borde ju ha annan flottiljsiffra ;) Kul som sagt ,ser fram emot kommande modell/Lennart

Vingen ser väldigt rak ut på Mock upen,eller är det vinkeln i bilden som luras?
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Henrik R »

Det här är annat de än Marivoxen! :-)
Snart äntligen en SK60 i 48! kul kul.
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Emil Lindberg »

Lennart skrev:Härligt att se Emil.Men lätta attacken över fjällvärlden borde ju ha annan flottiljsiffra ;)
60016 F5-16 och 60021 F5-21 är de hittills enda kända SK 60 med vinterkamouflage. De var vid tillfället, 1978, stationerade vid F 13M Malmen/Linköping men tillhörde, som merparten av SK 60-flottan, F 5 i Ljungbyhed och skulle därför bära flottiljsiffra 5. Vinterkamouflaget utvärderades under en övning vid Jokkmokkbasen.
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Sten Ekedahl »

Emil Lindberg skrev:
Lennart skrev:Härligt att se Emil.Men lätta attacken över fjällvärlden borde ju ha annan flottiljsiffra ;)
60016 F5-16 och 60021 F5-21 är de hittills enda kända SK 60 med vinterkamouflage. De var vid tillfället, 1978, stationerade vid F 13M Malmen/Linköping men tillhörde, som merparten av SK 60-flottan, F 5 i Ljungbyhed och skulle därför bära flottiljsiffra 5. Vinterkamouflaget utvärderades under en övning vid Jokkmokkbasen.
Och alla fem LA-divisionerna i krigsorganisationen var baserade i Norrland. Den sydligaste på Frösön om jag inte minns fel.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lennart

Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska

Inlägg av Lennart »

Jag menade bara att det var synd med den miljön i bilden ,att det inte var en ren F21 maskin i stället,utan vintekamo. Lennart
Skriv svar