JA 37, antal granater?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

JA 37, antal granater?

Inlägg av JA_37C »

Sett lite olika uppgifter det senaste, på bl a wikipedia om antalet granatr i KCA Oerlikon-kanonen till JA 37. 120, 126 och 150 bland annt. Någon som kan klargöra vad som stämmer där?
Jag trodde det var 150 men kanske blandat ihop det med AJs Akankapsel. Men 126 eller 120 om 150 inte stämmer?

Eldhastigheten nämns ofta som 22 - eller 11 skott i sekunden, att båda fungerar. Men ibland nämns bara 22. Samma sak där, någon som kan detta? Källor hade vart trevligt emn itne nödvändigt. :)
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av Niklas »

Jag vill minnas, men nu är det trots allt 20 år sen jag höll på med henne senast, att det fick plats 120 granater i magasinet. Men, som sagt, minnet sviktar lite där... ;) Sen vill jag även minnas att både 22 och 11 skott per sekund är rätt, då man kunde skjuta antingen i "normal" (förmodligen inte rätt benämning) eller reducerad mod. Reducerad mod användes vid övningsskjutning, om jag minns rätt, för att kunna genomföra fler anfall under ett flygpass, och på så sätt få ut mer av övningstiden.

Taget fritt ur minnet, från min utbildning på Viggen under värnplikten. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av JA_37C »

Ja det är de siffror jag sett mest, 120.
11 och 22 var vad jag hade förstått det som också, men vissa källor nämner endast 22..

Tack iaf. :)
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av bergwall »

Jag laddade några sånna här bukmagasin under värnplikten på F4 och jag vill minnas man kunde packa magasinet "extra tätt". Själva inmatningen av patron/granat-banden gick till så att man satte in en vev på några olika ställen och matade fram bandet, och om man packade ihop bandet har jag för mig att det gick att få in några extra granater men banden låg färdigpackade på jämna antal så då skulle man i så fall få ta lös några länkar. Det kanske kan ses som en krigsförtelese, om jag nu mins rätt. Det kan vara så att jag börjar bli lite gaggig så allt är "fejk news" också... Kanske någon som kan berätta om jag mins rätt?
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av Mats Averkvist »

Var det inte så att om man packade helt fullt med ammo så kunde det gärna bli eldavbrott?
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av JA_37C »

Vet du hur många granater man fick in om man "maxade" då?
Mats Averkvist
Inlägg: 990
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av Mats Averkvist »

Nej, jag är inte utbildad på den maskinen.
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av bergwall »

Som jag mins det var det en handfull, jag kan tänka mig +6 stämmer. Ska du bygga en modell med fullastad ammunitionslåda? :) Vet inte om det kan ha orsakat problem såsom eldavbrott. Jag har ingen aning om detta står i någon instruktion, att det kan vara en "ofredstillämpning" precis som stoppet på gasreglaget? Däremot mins jag att det var viktigt att man monterade gummikutsar i länkarna mellan de första 3-4 granaterna så bandet gick in rakt i trumman, annars knycklade de ihop sig och man fick inte iväg något, en gummikuts räckte inte :roll: .
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av JA_37C »

Haha. Nej, jag är bara nyfiken - hur många sekunders eldgivning man totalt kunde ha ex. Lite grejor som dök upp under byggandet, funderingar..
Tack!
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: JA 37, antal granater?

Inlägg av JA_37C »

Hittade detta:

https://www.armedconflicts.com/CHE-Oerlikon-KCA-t19484

125 granater enligt den.
Skriv svar