Tips för NMF

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Tips för NMF

Inlägg av acofm89 »

Hej.

Har införskaffat en P-51D i 1/48 från Eduard (långdistanseskorterna från Iwo Jima) som jag tänkte ha som nästa bygge. Det blir dock min första NMF (natural metal finish) och jag är rätt nervös över det om sanningen ska fram. Alclad 2 har jag använt länge, men endast i mindre skala. Så jag känner att jag behöver råd från er med koll över vad jag behöver tänka på. Planerar att grundmåla med Alclad 2 blanksvart och sedan polera. Vet dock inte vad som är bäst att använda för polering eller exakt hur jag ska göra.

Det jag bekymrar mig mest över är dock damm. Det har alltid varit ett problem när jag sprutat blanka färger eller lack. Sitter alltid små fibrer i färgen/klarlacken som är omöjliga att polera bort utan att att sabba färgen. Tror problememet kommer av att jag sprutar ett "vått" lager när jag airbrushar blanka färger för att det ska självutjämna. Den klibbiga ytan drar då till sig damm som en magnet. Så har någon bra tips på hur man kan minimera damm och skräp? Hade en idé om att göra en gardin av genomskinlig byggplast till sprejbåset som håller damm ute, och sen jobba med händerna instuckna undertill. Vet inte hur bra det kommer funka dock. Annars tänker jag att jag får försöka polera ut eventuella dammpartiklar i efterhand så gott det går.

Tack på förhand för alla tips!

//Anders
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tips för NMF

Inlägg av Urban Gardini »

Ta och titta på den här youtubefilmen, den visar på ett bra sätt hur man ska måla NMF.

https://youtu.be/i8a-673worU
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tips för NMF

Inlägg av Anders.Edblad »

Intressant video så kan man säkert göra om man vill ha ett superblankt flygplan.
Jag har gjort en del metallrena modeller en av anledningarna till det är att jag tycker det är enklare än andra färger.
Grundar med Mr Surfacer 1200 på sprayburk eller Mr P gråa grundfärg för airbrush. Polerar ytan med en sliten 12000 våtslipduk utan vatten.
Många gånger sprutar jag Alclad direkt på den ytan brukar alltid börja med White Aluminium.
Om jag vill ha det blankare sprutar jag svart blank färg innan jag kör med Alcladen. Oftast Mr Paint.
Prova att måla ett par tunna lager med Alcladen den täcker fantastiskt fint. Då blir den dammtorr direkt, inte "vått".
Undviker att måla in mot kroppen målar alltid ut mot vingspetsen.
Använder aldrig polermedel.
Blanklackar innan jag sätter dit dekaler de fäster dåligt på Alcladen även om den är blank.
Min erfarenhet är att det inte går att spruta Mr Paint på Alcladen den löser upp den(har jag fått lära mig den hårda vägen)
Alclad på MrPaint funkar.

Det finns säkert många sätt att göra det på men det här funkar för mig.

Anders E
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tips för NMF

Inlägg av Urban Gardini »

Anders.Edblad skrev: 24 okt 2020, 09:39Min erfarenhet är att det inte går att spruta Mr Paint på Alcladen den löser upp den(har jag fått lära mig den hårda vägen)
Alclad på MrPaint funkar.
Det beror på att MRP är en lackfärg medan Alclad är en enamelfärg. Lackfärgen löser upp allt om man är oförsiktig medan det är säkert att lägga en enamel ovanpå en lackfärg.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Tips för NMF

Inlägg av Spad16 »

Jag skulle rekommendera att inte måla svart som underfärg. Jag har aldrig förstått var det har kommit ifrån, det blir alldeles för mörkt, ser helt tokigt ut. Aluminium flygplan ser ganska ljusa ut, jag har aldrig sett någon som sett svart ut, däremot har jag sett många modeller som är mer eller mindre svarta istället för aluminium färgade. Jag har inget emot Alclad, det går att få det riktigt bra, men låt bli det svarta under.
/Neil
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips för NMF

Inlägg av Björn B »

Det svarta är väl främst till för att lyfta kromfärgen?
Anders.Edblad
Inlägg: 1060
Blev medlem: 19 feb 2012, 19:19

Re: Tips för NMF

Inlägg av Anders.Edblad »

På Alclads burkar står det vilken grundfärg de rekomenderar för respektive färg. Som Björn skriver blankt svart för Chrome även för Stainless steel.
Grått för White och Airframe aluminium.
Förutom Urbans fina video kan du titta på Alclads hemsida där finns också videos och tips.
http://alclad2.com/
Han som sprutar har varken handskar eller andningsmask inget jag skulle göra!
Man kan också titta på Henriks superfina Dc-8 bygge i "in the works".

Anders E
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Tips för NMF

Inlägg av acofm89 »

Anders.Edblad skrev: 24 okt 2020, 09:39 Min erfarenhet är att det inte går att spruta Mr Paint på Alcladen den löser upp den(har jag fått lära mig den hårda vägen)
Alclad på MrPaint funkar.
Toppentips! Jag hade antagligen också fått lära mig det den hårda vägen annars, i och med att det är MRP jag främst använder. :shock:

Kan det funka att spruta ett lager klarlack (typ Aquagloss eller något annat) ovanpå Alcladen för att skydda den, och sedan MRP ovanpå det?


//Anders
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tips för NMF

Inlägg av Urban Gardini »

NEJ! Cellulosathinner äter sig genom ALLT!!!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
acofm89
Inlägg: 57
Blev medlem: 18 apr 2013, 01:39
Namn: Anders

Re: Tips för NMF

Inlägg av acofm89 »

Urban Gardini skrev: 25 okt 2020, 22:00 NEJ! Cellulosathinner äter sig genom ALLT!!!
Bra att veta! Man tackar :-) Det är akryl som gäller då :-)

//Anders
Skriv svar