Danska Drakar?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Danska Drakar?

Inlägg av PederT »

I Nordic Airpowers bok om Draken, har jag noterat att på några bilder av Danska 35 XD, förekommer
det, i bakkant på det bakre(stjärtkonen) luftintaget, finns en belysning med rött sken(i varje fall på vänster sida),
Jag har inte hittat någon bild med denna ljuspunkt på höger sida, fel vinkel och få bilder.
Finns det någon som vet vad detta är? Ska det vara grönt ljus på höger sida? Antikollisionsljus finns ju på fentopp och undersida.

//Peder
Björn Fransson
Inlägg: 3576
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Danska Drakar?

Inlägg av Björn Fransson »

Sent svar, men jag vet vad du syftar på. Har inget tydligt svar, men är osäker på om det verkligen är en lampa, det kan även vara en märkning av något slag eller något annat icke-lysande. På de bilder jag sett, kan den mycket väl vara bara en röd markering av något slag.

Jag har bara sett den på F-35, inte på RF eller TF och verkar inte ha funnits från första början (och försvann ju när remsfällarna kom till) - och dessutom sitter den inte på alla. Jag har bara sett den på A-018 (sid 133 i boken du syftar på), den finns t ex inte på samtida A-019 (sid 134 i samma bok) och inte heller på en del andra individer som jag sett bilder på.

Är också osäker på om den satt på båda sidor eller bara på vänster sida. Så min gissning är att den bara fanns på just A-018, men blir gärna motbevisad!

Vet inte om det där var till så mycket hjälp egentligen... Men hittar du mer fakta i detta ämne är jag intresserad!
PederT
Inlägg: 602
Blev medlem: 29 jan 2012, 17:10
Namn: Peder Thorell

Re: Danska Drakar?

Inlägg av PederT »

Tack Björn för ditt svar. Jag har börjat fundera i samma banor, det kanske "bara" är en märkning som du skriver.
Har heller inte sett det på någon annan maskin. Jag håller faktiskt på med ett bygge av en dansk A-märkt maskin.
Tänkte faktiskt märka den 018 och måla den i den första matta färgen som blev så sliten.
Får jag veta något mera om detta så skriver jag in det i tråden.

//Peder
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Danska Drakar?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag håller nog med Björn. Jag har tittat på lite bilder både i boken och på nätet och jag tror att det är någon typ dekal för den finns bara på A-018. Kanske har maskinen blivit "zappad" vid något tillfälle.

Nicklas

På detta bildalbum finns ett par bilder på A-018 samt även några andra F-35, RF-35 och TF-35.

https://www.flickr.com/photos/alfblume/ ... 528692053/
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Skriv svar