J32B med Arak

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

J32B med Arak

Inlägg av JA_37C »

Hejsan,

lite nyfiken om någon har bra bilder på en J32B med någon typ av attackraketer hängda?
Skall ju inte ha hänt ofta och jag hittar inga, men fullt möjligt.
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: J32B med Arak

Inlägg av Nicklas Karlén »

Upphängningen är ju samma som på A versionen så det är ju ingen skillnad. Jag citerar ur Lansenboken av Sven Stridsberg sidan 107. "Vid attackuppdrag kunde 12 stycken attackraketer monteras i enkelupphängning på 12 stycken K balkar, eller 24 stycken attackraketer i dubbelupphängning. Attackraketer fanns med olika stora rakethuvud" slut citat.

Det finns en bild i slutet på boken, sidan 251 på 32585 (F 12/45) med 24 stycken dubbelhängda attackraketer. Jag vet inte om denna bild även finns i Nordic Airpower 7 SAAB 32 Lansen boken. Stridsbergs bok är ju lite svår att få tag på men finns just nu på bokbörsen för 79 kr.

Nicklas

https://www.bokborsen.se/?f=1&qa=Stridsberg,%20Sven
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: J32B med Arak

Inlägg av JA_37C »

Åh tack. Jag har inte Stridsbergs bok om Lansen, men de flesta andra av hans. Nordic Airpower ligger hos farsan 52 mil bort, får be honom kolla. :)
Tack!
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: J32B med Arak

Inlägg av Nicklas Karlén »

:mrgreen: Du har mail
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: J32B med Arak

Inlägg av JA_37C »

Oh tack! Inte kikat! Skall genast göra det!
blockhaj
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 feb 2019, 20:05
Namn: Sigbjörn Hellström

Re: J32B med Arak

Inlägg av blockhaj »

Vet någon vart bilden på 32585 finns nu? I Lansenboken står det att Boris Erixon tog bilden men jag hittar inget om vart hans bildarkiv finns nu?
Skriv svar