AA-Model

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

AA-Model

Inlägg av Ulf Lundberg »

Hej alla!

Jag har en polare här i Berlin, som skulle vilja veta lite om AA-Model. Det lär ska vara en svensk firma.
Ännu bättre om någon känner eller har kontaktuppgifter till den/de som drev firman. Den är inte längre aktiv, om jag fattat saken rätt.

Någon som vet något?

Uffe
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AA-Model

Inlägg av Björn B »

Arne Anderssons vac-modeller? https://www.scalemates.com/companies/co ... 858&p=list
Enligt denna post finns han ej längre med oss: https://www.flashback.org/t3065269
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: AA-Model

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hej Ulf,

Till att börja med finns en modern firma som heter A&A Models som är från Ukraina. Ukraina har oxå en blå/gul flagga... Denna firma gör lite udda varianter av flygplan och markfordon, tex prototyper, UAV:er o brandbilar (kommande nyhet är bla en Me 209V-4 och senare även en 209V-1 i 1/48!).

Om det ändå är vår svenska Arne Andersson som avses så är det ju roligt! Arnes storhet var väl dels bredden i hans sortiment som hade ett tydligt fokus på flygplan som flugits i Sverige, både militärt och civilt. I detta ingick även segelflygplan, vilket var minst sagt ovanligt då. Dessutom gjorde han modeller i alla tre skalorna (1/72, 1/48 och även några i 1/32), även om det bredaste sortimentet återfanns i skala 1/72. Arne gjorde bla Lansen, Draken, Tunnan, SK60, B17, B18, Bergfalke (segelflygplan), He 5 (S5 i Sverige), J21 och J22. Många av flygplanen fanns dessutom i flera varianter.
Som byggare måste dessutom Arne varit lite av en trollkarl tänker jag, med tanke på hur fina hans modeller blev då han byggde dem själv. Jag har för mig att jag såg en Drake och en Lansen i 1/48 som Arne byggt på IPMS Open då det hölls på Armemuseum för ganska många år sedan (~35 år sedan). Det var två mäktiga modeller som gjorde intryck! Via Postorder beställde jag genast en trave modeller från Arne med hjälp av min pappa. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men modellerna var väldigt basic, de var dessutom dragna mot en positiv form (vilket gör eventuella detaljer väldigt odetaljerade :-) ). Jag byggde aldrig någon av dem, jag tror däremot att jag har en J21 i 1/48 kvar som kuriosa.
Jag tänker att Arne Andersson på sin tid var vad Tarangus är idag och det är ju inte så illa!

Ulf, du får väl översätta essensen av texten för din kompis.

Mvh
Rickard
Ulf Lundberg
Inlägg: 2139
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: AA-Model

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Björn och Richard!

Uffe
Skriv svar