Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av JA_37C »

Hej,
jag gjorde en sökning och fann delvis svaren i en gammal tråd med snarlik frågeställning. Men inte riktigt alla svar.

Frågan är således färgen på RB 71, framförallt men också 74 och 99. Gärna både riktiga färger och lämpliga alternativ att måla dem med.
Som jag förstått det är RB 71 som skarp, vit?

Är det test-robotar, övning eller skarp jag ser här:

https://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/R ... _Notis.htm
https://www.aef.se/Flygvapnet/Notiser/R ... Notis2.htm

Jag har köpt AIM-7E som jag förstått går utmärkt då de ser likadana ut, i princip?

Sen Akan-"pod" m/55. Den kunde bäras av AJSF 37 också om jag kommer ihåg rätt? Och det gjordes också vid incident-beredskap, eller har jag helt snurrat till det? Minnet är lite luddigt men jag har för mig att de deltog i det på den ljusare halvan av året?
Och de kan bära RB 74 på kropps- och inre vingbalkar men bara RB 24 och 24J på de yttersta balkarna (efter AJSF-uppgraderingen)?

Jag spånar lite vad jag skall hänga på en eventuell AJSF. Troligen alla kamera- och mörkerspaningskapsalr och motmedel och störpod men funderar lite på robotar och ev. m/55.
RB 71 och 99 är till andra individer..

Tack på förhand och tack för väldigt mycket trevlig och bra info samlat både i forum och på huvudsidan.

EDIT: Menar naturligtvis "FFV 30 mm automatkanonkapsel" som jag förstått är den korrekta benämningen med den kanonen i för Viggen?
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av JA_37C »

Svarar själv på några frågor med denna bild:

https://www.aef.se/Avionik/Bilder/AJSHF ... ngsalt.jpg

Så AJSF kunde bära RB 15F också? Spännande..
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av Björn B »

Såg det också men aldrig sett något foto på det.
Senast redigerad av Björn B den 29 sep 2020, 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av JA_37C »

Nej precis. Antar att det var en möjlighet om skiten träffade fläkten?
AJSF 37an i Ängelholm, den har RB 04E på sig har jag för mig? Inte riktigt rätt men ser väl tufft ut?
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av Niklas »

Tobias, är du ute efter vad som vore ett rimligt lastalternativ, eller vill du bara ha något som ser fräckt ut?

Om det är det förstnämnda, så skulle jag säga RB 74 på sidobalkarna (under kroppen), U 22/A och KB på vingbalkarna (närmast landstället) och RB 24J alternativt tomma balkplatser på robotbalken (yttre vingbalken), för ett dageralternativ.
För mörkerspaning skulle jag hängt MSK (MörkerSpaningsKapsel) på höger sidobalk, blixtkapsel på vänster, U 22/A på höger vingbalk, KB på vänster, sist ett par RB 24J på robotbalkarna.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av JA_37C »

Alla åsikter om det är välkomna men jag vet egentligen vad jag vill hänga på dem (det är flera). Det är färgerna på robotarna som är den stora frågan.

Men det är lite spännande med ovanligare, men fullt "möjliga" lastalternativ på olika typer av Viggen med.
För AJSF är det väl egentligen nattalternativet jag skulle tycka är roligast att pilla med och ser mest spännande ut. Men även en incidentberedskaps AJSF med FMVs kapsalr kittlar lite.. Men det kanske är fånigt?
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av Niklas »

Aha, okej. För RB 71 som skarp skulle jag antingen måla den vit, med gult band, för en kärra före 1995 typ, och därefter antingen vit eller hyfsat ljus grå. Samma för RB 74.
RB 99 har, mig veterligen, alltid varit grå med vit radom/noskon.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av JA_37C »

Ah tack. Samma färg på lavetterna?
Vad hände efter 1995 med RB 71?
Niklas
Inlägg: 458
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av Niklas »

Ska inte svära på årtalet där, men jag har sett bilder på gråmålade RB 71 iallafall. Varför de målades grå har jag ingen aning om.

Lavetterna var vita också, både för RB 71 och 74. Gör du däremot en blind RB 71 (grönmålad) var lavetten också grön, medan den fortfarande var vit för RB 74.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
JA_37C
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 sep 2020, 11:30

Re: Färg, RB 71, 71 och 99 samt Akan m/55 till Viggen?

Inlägg av JA_37C »

Ingen som har bild på en AJSF med FFVs AKAn-kapslar förresten? Tänkte mig om incidentberedskap med AJSF utfördes? Jag är lite sugen att hänga dem men det kanske blir lite för mycket what-if?
Skriv svar