Färg på Svensk Norseman

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Gunnar byggare
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 sep 2020, 10:19
Namn: Gunnar Evstedt

Färg på Svensk Norseman

Inlägg av Gunnar byggare »

Hej. Jag har börjat bygga Revells Norseman 1/72 och undrar vilken färg passar bäst? Jag använder bara pensel, men hittar ingen gul eller orange som verkar vara den rätta! Har dekaler till Tp 78. Vänligen...
Nicklas Karlén
Inlägg: 880
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Färg på Svensk Norseman

Inlägg av Nicklas Karlén »

Jag har använt mig av Xtracolour X104 International Orange när jag byggde en Grumman Goose Tp 81 i 72 för många år sedan när jag använde pensel. Var och hur man hittar den i Sverige vet jag inte men den finns hos Hannants i alla fall.

Nicklas

https://www.hannants.co.uk/product/X104 ... oken=RFn8i
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Färg på Svensk Norseman

Inlägg av Stellan »

Eller så skaffar du en burk av Tamiyas sprayburk som matchar rätt nyans. I vanlig glasburk är det X-6, undrar om TS-12 är samma nyans... blir blank så du slipper blanklacka innan dekaler, smiter åt fint över detaljerna och är riktigt lätt att spruta fint med.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar