Marston Matting- / Pierced Steel Plating-dioramabas

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
SmålandsJerusalem

Marston Matting- / Pierced Steel Plating-dioramabas

Inlägg av SmålandsJerusalem » 20 sep 2020, 09:39

Äntligen återstår bara slutfasen i ett mycket utdraget dioramabygge. Det är bara målandet av dioramabasplattan kvar, och den vill jag gärna få till så bra som möjligt.

I skrivande stund har jag bara gett basplattan en grundmålning med Tamiyas Light Gun Metal samt gett allt en rejäl svart wash för att framhäva alla fördjupningar och ihåligheter.

Det jag ska fundera på tills nästa helg är hur jag nu går vidare.

Nästan alla färgbilder som jag hittar på PSP-plattor ifrån VK2 visar stålplattorna i ganska färskt tillstånd, med hyfsat blank metallyta och mycket lite ytrost, inte alls så som de ser ut idag snart 75 år efter att VK2 slutade.

Så hur bör jag gå vidare med min basplatta för att ge den ett mer realistiskt utseende? Jag tänker mig att dioramat ska utspela sig runt mitten av 1944 vid Stilla Havs-fronten.

På basplattan ska det stå bensinfat i det övre högra hörnet. På den vänstra sidan ska det stå ett flygplan och nedanför detta fyra figurer som interagerar med varandra samt en Jeep.

Är det någon som kan hjälpa mig lite på traven?

Vänligen, Morgan // SmålandsJerusalem
ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE

Skriv svar