Hans Percy har gått bort

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Hans Percy har gått bort

Inlägg av Spad16 »

Tyvärr så har en av förgrundsfigurerna inom Svensk plastmodellhobbyn Hans Percy gått bort. Hans var ordförande för IPMS-Sverige två gånger, under 70 och 80-talet. Det finns hur mycket som helst att skriva om Hans, men helt kort, han började i Flygvapnet trots motstånd från familjen, hans pappa Arthur Percy var ganska känd konstnär och formgivare, och flyget hade dom inte tänkt sig. Men Hans stod på sig, kom in på Ljungbyhed, och så småningom blev det Vampire på F15 i Söderhamn, och J29 på F9 i Göteborg. Efter Flygvapentiden läste Hans till Ingenjör och började på Volvo Lastvagnar där han jobbade kvar till pensionen. Under en semesterresa i Spanien flög ett par F-4 Phantom över badstranden, och Hans tvärfastnade för det planet, under stor del av tiden som jag kände honom massproducerade Hans Phantomer, först i 1/72 skala och sedan i 1/48, och alla byggda med samma elegans och skicklighet, som få modellbyggare kommer upp i. Han var alltid vänlig mot oss yngre i föreningen, och vilka historier han berättade! På senare tid så slutade Hans bygga Phantomer, han ansåg sig vara färdig, och han byggde lite av varje, mest jet och alltid ursnyggt. Jag tror att hans sista modell var en Heinkel 115 i 1/48 , jag är inte säker om den blev färdig, kanske någon annan vet. Han hade en särskild känsla för He115 för att han hade som ung fått ligga i nosen på en flygning med den. Jag har så många fina minnen av Hans, fått så många goda råd, hjälp och uppmuntran med modeller och jag har honom även att tacka för mina 45 år på Volvo, det var Hans som hjälpte mig att få första jobbet på Volvo Lastvagnar, jag hade t.o.m. ett litet kontor bredvid Hans en tid, det var en rolig tid. Hans har varit en stor inspiration för mig, och säkert för väldigt många modellbyggare i Göteborg och Sverige.
/Neil
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av magnusf »

Ett väldigt trist besked men tack för att du berättade och en fin biografi Neil!

Hans var verkligen en profil i svenskt modellbygge, dessutom en av säkerligen mycket få som byggt modell (givetvis en Phantom) i TV, i programmet "Fritid" i mitten av 80-talet. Jag har träffat honom flera gånger på Open och han var alltid lika rolig att prata med och alltid lika mån om att dela med sig av tips, tricks och tekniker!

Hälsningar Magnus
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av MartinN »

Tråkigt! Jag kan bara instämma i Neils beskrivning – Hans var en viktig person för unga modellbygge och hade ett stort hjärta. Inte minst bidrog han till tanken på att det var fullt möjligt att handla modeller och tillbehör ända från England! Han hade ett glatt leende som spred värme där han befann sig.

/Martin
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Björn Fransson »

Ja, sorgligt. Även om det kanske inte var så oväntat, han var ju nära nittio år. Åttiosju om jag räknar rätt.

Kan bara instämma med det som skrivits. Jag träffade honom en gång, som femtonårig modellbyggare på hobbymässan i Göteborg i mars 1982. Trots att jag då byggt modeller i sex-sju år, var hans modeller - i stort sett bara Phantom i 1/48 - något jag aldrig sett tidigare. Och en bra bit från mina egna alster. Jag vågade mig fram och pratade en stund med honom, han var oerhört vänlig och intresserad och berättade om tekniker och framför allt om den modellköparvärld som fanns bortom Alida Söderdahl i Nordstan. Min då till synes ouppnåeliga dröm om Hellers MiG-19 blev snart uppfylld då han hjäpte mig att beställa den från USA. Strax efter damp det ner flera i Sverige onåbara rariteter i brevlådan därhemma.

Inspirationen gav mitt byggande ett rejält lyft, ett lyft som dock inte blev så långvarigt. Hösten året efter började jag gymnasiet och musik och tjejer var plötsligt mer intressant än små flygplansmodeller i plast. (Jag vet, visst låter det obegripligt! Hur tänkte jag?!?) Men de sista modellerna jag byggde efter att ha träffat Hans låg på en annan nivå än de jag byggt tidigare, minns Monograms Super Sabre som jag nästan skulle varit stolt över än idag. Om det inte varit för det lyft han gav mitt byggande det sista året på åttiotalet, vete tusan om jag kommit igång igen drygt tjugo år senare.

Men det är också lite märkligt. Jag köpte faktiskt en Phantom i 1/48 - min första - bara för en dryg månad sedan, och kom då att tänka på episoden från 1982 och Hans och vad det betydde för mitt byggande. Nu var det liksom min tur att gå i hans spår på allvar. Och så sent som i förra veckan hittade jag en gammal SFF-tidning från 2002 när jag röjde i en garderob. Bläddrade i den och hittade en krönika av Hans som beskrev sitt liv med modeller. Tänkte då att "undrar hur han mår nu" och räknade ut hans ålder. Och bara någon dag efteråt läser jag detta. Märkligt som sagt...

Ska bygga Phantomen i höst och dedikera den till honom. Lovar att ha den klar till Open.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av MartinN »

Fint Björn! Det hade han uppskattat.

/M
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Spad16 »

Hans byggde också två, kanske tre Phantomer i 1/32. Också fina. Men han byggde mycket annat, han var en av dom första som byggde en Viggen i lövhögs kamoflage, helt handmålat. Sedan var det också A-36 Vargen, en slags hybrid mellan Phantom och Viggen som han gjorde iordning en fejk historia om, den var riktigt bra. Men Hans byggde allt möjligt, alla plan han flög i Flygvapnet, räddningsbrandbil, ångmaskin, polishelikopter, figurer, Westland Wyvern allt möjligt som föll honom i. Jag hade förmånen att bygga lastbilar ihop med Hans, mest på varsitt håll, men en gång byggde vi en Pocher Volvo F12 åt vår reklamavdelning, Hans byggde chassit och jag gjorde hytten, men jag kommer ihåg att han var aldrig nöjd med mina limningar, mina modeller gick sönder, det gjorde inte hans. Men det är an av dom lärdomar som jag tagit till mig från Hans, numera håller mina modeller ihop mycket bättre. Bra idé Björn, att hedra Hans med en Phantom, jag har redan byggt en med Hans som glad påhejare, men jag är sugen på en till nu också.
/Neil
PeterSandh
Inlägg: 79
Blev medlem: 19 feb 2012, 20:12

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av PeterSandh »

Jag hade ingen nära kontakt med Hans men han var alltid väldigt trevlig på IPMS GBG´s månadsmöten och man hade väldigt stor respekt för hans byggen. Kollade lite i "arkivet" och hittade en väldigt gammal länk där man kan se några av hans byggen.

http://tedtaylor.hobbyvista.com/111-han ... to-the-Top
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Lennart 12 »

Första gången jag mötte Hans , var under en lunchrast inne hos Järnhandlaren Sture" Jag jobbade då hos Hansson och Möring med saltlastning, och hade parkerat min baklastare utanför butiken. Var där för att hämta Otakis moodell av Enterprise . Sture presenterade Hans för mig och vi kom snabbt att finna varandra, på grund av vårt intresse för F-4 Phantom. Jag hade då hunnit bygga 14 st 1/48 Phantomer" och Hans var mycket road och intresserad av att vi hade samma inriktning och intresse för flygplanstypen. Han hjälpte mig sedan att få hem F-4 In Detail and Scale", och vi hade många intressanta diskussioner om dekaler , detaljering m.m. Hans introducerade mig även till Ipms Göteborg, och eftersom vi bodde så nära varandra, så fick jag åka med honom i den gamla Volvo Valpen han hade, till månadsmötena i Berget" . Hans var en mycket vänlig och hjälpsam person, med ett brinnande intresse för hobbyn. Han hade även stora kunskaper i målnings teknik och , jag fick köpa min första Air bruch av honom, en gammal Sprite" som han själv brukat under ett antal år. Hans och Sture besökte mig och min fru , och vi brukade vara hem till honom emellanåt. Han hjälpte mig även att bli medlem i F4 Phantom Society, och med en prenumeration på Koku Fan" Det kvittade att jag inte kunde Japanska, häftena var ofta fyllda med vackra bilder och målningsalternativ av Phantom. Hans sporrade mig att fortsätta bygga, och han har betytt mycket för mitt fortsatta intresse för modellbygge. Han presenterade mig även för Neil Crawford, och Lars Jönvik, och mötet med Lars , vilket aldrig kommit till stånd utan kontakten med Hans från början, blev början på mitt eget intresse för att bygga med Pc. Jag byggde totalt 21 Phantomer i skala 1/48, men Hans han fortsatte, och kom väl upp i närmare hundra, vilket är en bedrift i sig. Som sagt, en vänlig och kunnig människa, som säkerligen betytt en hel del för många, och definitivt för mig. //Lennart
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Spad16 »

Hej Lennart, Jodå jag kände allt igen Dig när Du började skriva här, Du byggde väl en massa grävmaskiner också? Jag har fått för mig att Hans kom upp i 100 Phantomer, i olika skalor. Jag har några av hans 1/72:or på vinden.
Idag sker begravningnen Kl.12 på kapellet Fridhems kyrkogård, ifall nån har möjlighet att gå dit. Jag har det tyvärr inte.
/Neil
Spad16
Inlägg: 314
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hans Percy har gått bort

Inlägg av Spad16 »

Peter, Ted Taylor var lite grann Englands svar på Hans Percy, byggde allt möjligt väldigt snyggt, och skrev om det i Scale Models. Hans och Ted var goda vänner, och jag tror att dom träffades nån gång, iallafall hade dom livliga mail konversationer.
/Neil
Skriv svar