Stol tidig Spitfire?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Stol tidig Spitfire?

Inlägg av Urban Gardini »

Har i veckan fått hem Eduards "The Few" dubbelset med Mk.I Spitfire och de anger att stolen ska vara mattsvart och inte roströd. Stämmer det verkligen? Jag trodde att alla Spitfirestolar var roströda.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Stol tidig Spitfire?

Inlägg av Björn Fransson »

Nja, en del var ju i interior green. Men svarta har jag heller aldrig sett (förutom ryggdynan).
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stol tidig Spitfire?

Inlägg av Urban Gardini »

Ja, interior green kan jag tänka mig med roströd bakelit under. Men svart, det känns bara fel för mig.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Stol tidig Spitfire?

Inlägg av magnusf »

Kolla in här och ta ner PDF:dokumentet: https://www.jonbius.com/edgar-brooks-spitfire-notes/ Edgar Brooks är tyvärr borta sedan några år men var oerhört kunnig i ämnet Spitfire.

I korthet så hade tidiga Spitar plåtstolar, bakelitstolen kom i produktion i mars 1940 och Edgar Brooks som hade koll på sådant säger att den inte kom ut i förbandstjänst förrän maj 1940 vilket verkar rimligt. Jag skaffade en väldigt trevlig bok för någon månad sedan (den här: https://www.wingleader.co.uk/shop/spitfire-mk1-wpa1) och i den finns en bild på en tidig Spit (före bakeliten) med en mörk stol. Man kan i alla fall ana den :) ! Och Edgar skriver att man hittat svarta stolar i uppgrävda vrak.

Grön eller svart? Ditt val :) !

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Stol tidig Spitfire?

Inlägg av Urban Gardini »

Tackar!
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Skriv svar